Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2019-05-22, ons, 10:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hejsan, jag är ny!
InläggPostat: 2010-01-11, mån, 21:53 
Visningsplanta

Hejsan!
Jag är ny medlem här, mitt namn är Ewa och jag bor i västerbotten.
Jag har inte en enda saintpaulia ännu men jag har suttit och kollat runt lite och blivit lite sugen på att försöka med någon/några, det finns ju så många vackra har jag insett. Dom med lite krusiga kanter är super fina tycker jag, några som jag tycker är fina och har skrivit upp namnen på är:
Partly Cloudy
Blue Dragon
Optimara Ever Love
Nu vet jag inte om dom stavas exakt så för jag tittade på nån rysk sida. :lol:
Det var väldigt nära att jag skulle lägga bud på Tradera i höstas för där var det några riktigt fina men då våren kommer är det alltid lättare att lyckas med att rota. Jag rotade faktiskt ett blad för många år sedan och det gick jättebra men det var en av dom gamla vanliga sorterna inte så spännande o snygg precis. Jag gav bort den till en äldre kvinna som gillade SP.
Ja då vet ni lite om mej och varför jag är här, jag hoppas ju att jag skall hitta någon fining som förstagångare. :D
Kom gärna med tips och förslag var jag kan hitta nåt kul!

Inläggsrubrik: Re: Hejsan, jag är ny!
InläggPostat: 2010-01-12, tis, 00:58 
Vinnare av pokal!

Hej Sqrulan/ Eva och välkommen hit! :D
Inte så mycket aktivitet på detta forumet just nu tyvärr, men nog ska du hitta läckra paulior att börja med! Titta på http://www.avsa.org, amerikanska pauliasidan, de har ett jättestort bildarkiv. Klicka på "Photographs", välj bokstav och sedan klicka på "submit". Där finns från a till z, och massor av bilder. Många av dem har vi här i Sverige, inte alla så klart men väldigt många. Där kan du leta!
Ha det!
Tina

InläggPostat: 2010-01-13, ons, 10:02 
Visningsplanta

Hejsan Tina!
Ja det är väldigt lugnt här, är det alltid så lugnt eller har det med årstiden att göra?
Tack för tipset jag ska kolla in den amerikanska sidan och drömma och fantisera, jag hoppas att jag kan få några förslag om var jag kan köpa sedan.
Vi ses!
Ewa

InläggPostat: 2010-01-13, ons, 11:37 
Vinnare av pokal!

hej sqrulan välkommen hit och till din nya värld av denna tacksamma blomma. Ljus och näring och hon blommar så snällt. Till våren kan du efterlysa blad/plantor här på forumet då får du säkert napp, än är det ju så förb******* kallt (ja jag är trött på kylan trots att det är så vackert! Vi har det kallare här än vad di har i Luleå!)
hälsnngar Stina

InläggPostat: 2010-01-17, sön, 17:30 
Visningsplanta

Hej Stina!
Jo det är alldeles för kallt för att skicka något, jag ska titta runt lite och sedan frågar jag här då det blir vår.

InläggPostat: 2010-01-21, tor, 11:35 
Frö

Hej!
Du kanske inte har alltför långt till Luleå där föreningens årsmöte går av stapeln den 15 maj. Där kommer det nog att finnas spännande blad och plantor till försäljning.
Vinterhälningar
Marie Holgersson

InläggPostat: 2010-01-23, lör, 20:27 
Småplanta

Och innan dess har vi ju Trädgård i Norr i Umeå helgen kring den 24 april. Där brukar det alltid finnas både blad och rotade i Saintpauliasällskapets monter.
häls Lenade

InläggPostat: 2010-01-24, sön, 20:52 
Visningsplanta

Till Luleå har jag varit en gång i mitt liv, till Umeå lite mera. Jag har varit på Trädgård i Norr en gång och det var en underbar dag, kanske jag kommer dit om jag är ledig den helgen och har lite pengar över det vore kul. :D

InläggPostat: 2010-01-27, ons, 15:19 
I knopp!

Hej på dig idag från ett ruskigt kallt o snöigt skåne :) men det kommer bättre tider o lite mer liv i luckan blir det även här men lite dåliga är vi på det . Vi har mer kontakt med varandra vid sidan om vissa flera gånger i veckan t.ec Tina o jag o det är inte bara santisar. Hör av dig och vi sätter ibland ut vårt överflöd till försäljning. hoppas våren kommer snart . Vi är på rätt sida av året ljusa tider stundar yippiiii :D :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]