Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2019-09-22, sön, 22:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vacker handelssort
InläggPostat: 2005-10-28, fre, 14:42 
Visningsplanta

En i mina ögon otroligt snygg saintpaulia hittade jag igår i min Vivo-butik. Plantorna var inte i perfekt skick och därför sålde de dem för 10 kr/st...!
Jag tycker att det bara brukar vara väldigt vanliga och lite småtrista sorter som sitter i butikerna men den här kunde jag helt enkelt inte låta bli att ta med hem...
Det är stjärnformade blommor (bara det rätt ovanligt i butik, väl?), ljuslila med mörklila kronbladsspetsar samt vit svagt krusig kant och en ljusare, nästan vit blombaksida.

Har det kommit ut fler sorter med ovanligare blommor i butikerna på sistone tro? Dessa var från Inova. Märkta Inova-colora, men jag hittar inget liknande på deras hemsida.

Lite kul är det, en parallell. Jag håller på med smådjursavel annars. Inom den "kretsen" kommer folk då och då och har fallit pladask för ett korsat djur på zoo och inte kunnat låta bli att köpa det. Jag brukar aldrig riktigt ha förståelse för det utan det är helt hos rasdjuren som mitt intresse ligger. Men nu börjar jag förstå känslan. det måste helt enkelt vara samma sak som jag kände igår när jag föll så pladask för den här butiks-blomman. :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]