Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-12-16, lör, 11:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-08-06, tis, 20:53 
Grodd

På trädgårdsmässan i våras stod jag länge och väl och valde vilka småplantor jag ville köpa med mig hem.
En jag föll för var Rebel´s Splatter Kake.
Äntligen börjar den blomma... Och till min stora besvikelse är det en enkel lila blomma med vit kant... :cry:
Är det vanligt att det blir felmärkt?
Är jättebesviken för hade verkligen velat ha den där rosa skönheten.
Kanske borde fråga i annonstorget, men det är ingen som har någon småplanta av den sort jag trodde jag köpt att sälja?

Vet inte om jag vågar köpa plantor sådär igen... det var ju min favvo av de 4 sorter jag köpte.

InläggPostat: 2013-08-06, tis, 22:15 
Vinnare av pokal!

Om det är allra första blomningen så ska du inte ge upp hoppet - de som ska ha lite prickar och fläckar i blomman (kallas för fantasy-mönster) kan vara lite kinkiga och blomma fel i början. Har den slagit ut med flera blommor, är alla likadana?

InläggPostat: 2013-08-07, ons, 00:25 
Småplanta

Jag tror inte att den var felmärkt utan att plantan sportat, dvs ändrat sig genetiskt. Splatterkake är enkel, rosa med vit kant och blålila fläckar. Det som hänt är att fläckarnas lila färg löpt amok och helt döljer det rosa. Detta är tyvärr väldigt vanligt när det gäller prickiga och mönstrade sorter, och det går inte att garantera att plantan blommar rätt om man inte behåller den till vuxen ålder så att man ser den blomma, och säljer den först då. I det läget går den ju knappast att transportera... Det är lite av tjusningen att hålla på med levande ting, allt är inte förutsägbart, och man kan få överraskningar! När man äntligen lyckas lägga vantarna på en rättblommande klenod är man desto lyckligare, och själv tar jag alltid vara på sidoskotten den bildar som man kan vara mer säker på blommar rätt än om man bladförökar.

InläggPostat: 2013-08-08, tor, 11:02 
Grodd

Den har bara en blomma än så länge, så då får jag hålla tummarna att den blommar rätt sen.
Jag har ju nyligen börjat med dessa skönheter igen så tycker nog inte det är så kul när de blommar annorlunda... iallfall inte lila som inte direkt är min favoritfärg :wink:
Har tagit en bild men hinner inte lägga upp den nu!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]