Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-12-16, lör, 11:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min lilla djungel...
InläggPostat: 2011-11-15, tis, 14:48 
Vinnare av pokal!

Nina frågade i en tråd för ett tag sen om jag kunde berätta om mina odlingar, och om jag inte gör det nu så lir det väl inte bli av :)

Jag har efter 10+ år i Saintpauliasällskapet lyckats komma över det där intensiva "habegäret" som ni säkert känner till - åh, DEN måste jag ha, och DEN och DEN DÄR och... (sen är fönsterbrädorna för länge sedan fyllda och man utnyttjar all fri yta till plantor). Ett tag skulle jag ha alla som beskrevs som mikrominiatyrer, sen alla getingblommor, sen en massa Rob's osv osv. Nu försöker jag begränsa mig till sådant som jag har haft och blivit väldigt förtjust i (en del har jag förlorat och söker fortfarande efter), och sådant som har lite udda blad och blommor (som clackamasblad, getingblommor och klockade blommor). Hybrider finns det ju rasande många av! Men jag har i alla lägen undvikit stora sorter - det skulle räcka med 2-3 large så skulle jag inte få plats med något mer i min rumsfönster :?

Det här är ju en väldigt dum hobby egentligen, eftersom jag bor i en etta på 18 kvm. Så jag har försökt hålla mig till de mindre hybriderna - men även de kan bli många, många och ta mycket plats. Lägg till det ett stort intresse för de vilda arterna, som kommer i alla möjliga storlekar... och så har jag de senaste åren blivit mer och mer förtjust i saintpaulians kusiner, t.ex. Petrocosmea, Smithiantha och micromini-Sinningia. Streptocarpus-arter har jag länge längtat efter att kunna odla, men jag har inte haft några större framgångar, tyvärr (men 'som tur är', om jag tänker på odlingsutrymmet!). Min samling har tyvärr minskat emellanåt, fast jag har lyckligtvis aldrig förlorat allihopa. Just nu är jag mitt uppe i en nystart, särskilt med avseende på saintpauliaarterna (som en förberedelse inför arthörnet som vi hoppas kunna ställa i ordning på nästa årsmötesutställning).

Utöver gesneriacéerna har jag lyckats samla på mig ett antal orkidéer, många räddningsobjekt inhandlade för en billig penning. Ett tag hade jag fler orkidéer än saintpaulior, och det kändes lite fel på något sätt... :D Jag har bara två nordvästfönster att odla i, och ingen egentlig lysrörshylla, så det är lite slagsmål om ljustillgången. Trots min beskrivning här så bor jag egentligen inte i en djungel - jag misshandlar en del plantor friskt genom att ha dem i för små krukor, så de håller sig hyfsat små. Det leder ju både till att jag får dåligt samvete... och att jag nästan inte vågar plantera om dem och pyssla om dem mer, för tänk om de dör av chock! :shock: :D

Jag har i alla fall ett gammalt akvarium som nu tjänstgör som "plantarium", där jag har planterat främst några Petrocosmea och små Sinningior ihop med lite gröna ormbunkar etc. Drömmen är att få plats med både en lysrörshylla OCH en bokhylla, men det kräver en del smart planering (och en hel del utrensning av allt annat som jag samlat på mig).

Vid något tillfälle ska jag lyckats uppdatera min hemsida också, med lite färska bilder på mina plantor - men den har hamnat ganska långt ner på prioriteringslistan! :D

Inläggsrubrik: Re: Min lilla djungel...
InläggPostat: 2011-11-18, fre, 12:19 
Vinnare av pokal!

Kul att höra hur du har det med odlingen Isabell!

En etta på 18 kvm, innebär det bara ett fönster också? I så fall har du verkligen pyttelite plats. Att du hunnit med så många olika blomintressen under årens lopp blir ju bara ännu häftigare då.

InläggPostat: 2011-11-18, fre, 12:27 
Vinnare av pokal!

Två fönster - ett i köket (ca 2 kvm golvyta) och ett i rummet. Så jag har åtminstone inte bara ett fönster - det kunde vara värre, med andra ord... ;)

InläggPostat: 2011-11-22, tis, 14:18 
Vinnare av pokal!

Intressant att höra om vad du har Isabell!
Inte dåligt att få plats med så mycket på 18 kvadrat...
kram Nina :D :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]