Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-10-21, lör, 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad betyder dessa namn?
InläggPostat: 2011-10-14, fre, 20:17 
Frö

Jag köpte två paulier i dag på Plantagen..... De var fina, och de hade detta namn... Saintpaulia Ionantha Cilly. Betyder det att de har en id, som gäller, eller är det bara ett samlingsnamn som alla har? Det sista, Cilly, där hade de andra ett annat namn, en var vit och en annan var blå, men de hette något annat. / Margaretha.

Inläggsrubrik: Re: Vad betyder dessa namn?
InläggPostat: 2011-10-15, lör, 11:08 
Vinnare av pokal!

Cilly vet jag inte vad är, men Sp. Ionantha räknas som en ursprunglig sort har jag för mig. Om din är en egen sort skulle det nog stå: Sp. Ionantha klon Cilly.
Eljest kanske "Cilly" står för en odlare? Hoppas att du får svar av ngn som kan detta bättre än jag.
Allt gott, Stina

InläggPostat: 2011-10-15, lör, 21:57 
Frö

Jo, det fanns tre olika färger av dessa, vit, blå och så dessa jag köpte, vinröda med mörkare kant runt. jättefina, men alla tre sorterna hette Ionantha, men med olika namn efter, min Cilly, de andra hade andra namn. De är ju lika fina ändå, men visst vore det roligt om de gick att identifiera. :)

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 10:16 
Vinnare av pokal!

Hej! Din planta är identifierad - den heter Cilly! :) Så här är det:

Eftersom den vilda arten Saintpaulia ionantha har sina gener med i de rosettväxande hybriderna så brukar det i handeln ofta stå "Saintpaulia ionantha" på lådor och etiketter -- men det stämmer inte riktigt, jag vill hellre att man stryker "ionantha"-delen och bara skriver ut "Saintpaulia" + det sortnamn som man get hybriden. Då blir det precis som för de andra kusinerna i växtfamiljen Gesneriaceae; Kohleria 'Strawberry Fields', Chirita 'Aiko', Streptocarpus 'Nerys' osv. Observera att när man skriver ut sortnamnet ihop med det botaniska släktesnamnet på det här viset så sätts sortnamnet inom enkla citattecken.

Om det är underförstått att det handlar om en saintpaulia, så brukar man inte vare sig skriva ut eller säga "Saintpaulia", utan man använder oftast bara sortnamnet. Cilly och de andra (jag har sett dem på Plantagen) är hybrider som är framtagna för kommersiell grossisthandel, dvs det som brukar kallas för handelssorter. Cilly är alltså sortnamnet, och används på samma sätt som andra sortnamn - Rob's Mad Cat, Feather, Bol's Evening Irja är alla exempel på sortnamn.

Nu har ju de vilda arterna på en del håll fått nya namn, men det är så många led i de nya namnen att jag ännu inte har anammat dem och använder dem - och då är jag ändå ganska engagerad i de vilda arterna. Jag föredrar att vänta på att flera forskargrupper ska ansluta sig till de nya artnamnen innan jag vill börja använda dem - bl.a. ska forskare i Helsingfors hålla på med detta, om jag är rätt informerad.

Uppdatering:
Ionantha, förresten, betyder "viollik" - blommorna påminner om violblommor. Det är en av de första arterna som namngavs och beskrevs vetenskapligt. De som följde därefter fick heta Saintpaulia confusa och Saintpaulia difficilis - namn som anspelar på att de var förvirrande lika varandra (och S. ionantha) och att de var svåra att skilja åt (confusa - confused - ihopblandad, difficilis - svår)

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 11:08 
Frö

Tack snälla, för den förklaringen, vad glad jag blev för ett utförligt och bra svar, får se om man lär sig något om dessa växter och deras namn någon gång, eller om det blir som hos hoyorna.... Byter och ändrar namn hela tiden, när man trott att man kunde, då kom nya namnändringar... :-)) :)

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 08:07 
Vinnare av pokal!

Hybriderna byter inte namn, men däremot kan de ändras lite (sporta) och sen ändå vandra vidare till andra samlare under samma namn som tidigare...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]