Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-02-24, mån, 22:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-04-29, fre, 21:47 
Småplanta

berätta gärna hur det går till och kvalitet, mm
önskar lenade som tänkt

InläggPostat: 2011-07-08, fre, 12:23 
Vinnare av pokal!

Hej Lena,
Ber om ursäkt för sent svar, men hoppas att det kan vara till hjälp ändå. Jag beställde Streptocarpus från Dibleys' för ett antal år sedan, det var fina kraftiga småplantor som kom, de hade rotats i torvbricketter. Bra isolerat i lådan tyckte jag - och de på Dibleys' vill gärna veta när det är ok temperatur här uppe så att de inte skickar när det är alldeles för kallt (tidig vår och sen höst är väl största risken för kyla).

Jag betalade med kontokort (Visa/MasterCard) om jag minns rätt, det var inga problem alls.

Tyvärr var jag usel på att ta hand om mina nyinköp, och jag tror att de hade mått bättre av att bli omplanterade hyfsat omgående. Nu har jag precis lärt mig att Streptocarpus lätt kan övervattnas, och med en torvbrickett runt rötterna så blir det gissningsvis lätt för fuktigt.

Jag har tänkt att beställa Streptocarpus därifrån igen, har bara inte hunnit än :)

Saintpaulior har jag aldrig handlat av dem, av den enkla anledningen att jag inte tyckte de hade något vidare bra sortiment och jag var lite osäker på om deras bilder och beskrivningar var rätt. Men nu vet jag att de har utökat sortimentet på saintpaulior, och de är väldigt engagerade i den delen av verksamheten också. De har, om jag inte missförstått, "Nationalsamling av Saintpaulior", alltså att de är den handelsträdgård i Storbritannien som har den största samlingen av saintpauliaarter (dvs vildarterna). Jag har inte koll på om det enbart är i bevarandesyfte eller om de säljer av dem också - de har ju haft åtminstone en eller möjligen två arter till salu via hemsidan ganska många år nu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]