Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-09-30, ons, 23:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blommor!
InläggPostat: 2011-01-17, mån, 23:35 
Småplanta

Hallå!
Det är ovanligt mycket som blommar hos mig för att vara januari. Nu åker julbelysningen bort och det kommer upp lysrörsramper i åtminstone något fönster. Har satt upp ganska många minisorter på veke, jag börjar få svårt att hinna vattna alla hundratals plantor med kanna. Vad använder ni andra vekvattnare för gödning, och i vilken dos? Det blir utställning här i Uppsala i juni (gesneriasterna) och jag skulle vilja ha massor av plantor i full blom då. Tänker försöka ha två av varje sort och behandla dem lite olika så kanske en av dem duger att visa.

Så sant som det är sagt: vi måste själva skapa liv i forum o tidning! Ingen annan gör det åt oss.

En fråga till, jag gillar verkligen formatet på halvmini. Vilka sorter tycker ni är riktigt rikblommiga och symmetriska?

Inläggsrubrik: Re: Blommor!
InläggPostat: 2011-01-18, tis, 01:15 
Vinnare av pokal!

Det har blivit sent innan jag hann sätta mig här ikväll. Städning och bortplockning av adventsljusstakar mm. Nu får några krukor till plats i fönstren igen! Men jag har inte så mycket som blommar här, men det är inte helt dött. Förutom Rob's Cotton Ball och Rob's Sarsparilla så har jag blommor även på ett par Blue Dragon och en Aly's Crinolines. En Rob's Gundaroo har också några blommor, och en Rob's Puddy Cat. Och min egen Mini3 blommar också, och faktum är att jag tagit blad av den och fått en till, som står på jobbet, och den blommar också, så den verkar ju lovande! Den kan nog klassas som halvmini, med stora nästan 5 cm ljusrosa, nästan vita blommor. Men allt sjunger på sista versen nu, så jag längtar verkligen efter att solen skall komma tillbaka, och det skall dyka upp nya knoppar!

Förutom Saintpauliorna har jag även en Kohleria som blommar med några enstaka blommor och får nya knoppar hela tiden. Jag trodde den skulle vissna ner under vintern, men det verkar den inte ha den minsta lust att göra!

När du pratar om lysrörsramp Lotta, hur fungerar det? Är det bara ett eller ett par lysrör som hänger i fönstret över blommorna, eller är det något annat?

Jag håller med om att halvmini är ett behändigt format. Två favoriter är Ness Satin Rose och Midnight Rascal. Båda har hållbara blommor och är väldigt snygga och symetriska innan de blir för stora. Fast Midnight Rascal är väl inte så rikblommig förstås, men jag gillar den. Just nu kommer jag inte på fler, men det är ju så, det man har för tillfället är det som man har bäst koll på.

Förresten har Mini3 förutom ett par blommor även en stor och fin frökapsel! Hoppas jag inte skall ställa till det för den nu, vill så gärna få fröerna därifrån. Har korsat den med Blue Dragon. Det är 3,5 månad sedan, så det tar väl minst ett par månader till innan den börjar mogna om allt går väl. På några till finns frökapslar, så det skall bli väldigt spännande att se vad det blir av dem. Om jag får någon grobarhet i dem så lär det bli så mycket att jag kan dela med mig av dem om någon är intresserad.

Inläggsrubrik: Re: Blommor!
InläggPostat: 2011-01-18, tis, 12:34 
Småplanta

Både Midnight Rascal och Satin Rose har jag sedan många år, håller med om att det är fina sorter! MR har jag märkt tål inte för starkt ljus, då blir han knuten i mitten. En av -10 års nyheter, Lunar Eclipse, har blommor som mycket påminner om Midnight Rascal, men det är en standard med brokiga blad. Väldigt fin och välväxt, kan rekommenderas. Andra halvmini som jag tycker om är Ness Crinkle Blue, Rob's Outer Orbit och Rob's Cool Fruit.

Jag har armaturer som är rundade upptill, som långa halvrör med ett enkelt lysrör. Dessa hänger jag i kedjor i fönstren. Jag tycker att det blir för varmt för många sorter i lysrörshyllorna, de får jättelånga bladskaft trots att det är bra ljus. De blir kompaktare och snyggare i fönster men kan behöva lite hjälp så här års för att verkligen blomma.
Jag flyttade till hus för två år sen, och de flesta fönster vetter åt söder! Det funkar ju inte på sommaren, då blir det pelargoner där och pauliorna får flytta in en bit i rummet

Det låterväldigt intressant med frökapseln på gång. Jag har bara frösått en gång, fick en kapsel på Rainbow's Quiet Riot, och det var en tät matta av frön som grodde! Jag lät 20 plantor växa upp, men det blev ingen större variation, troligen var den självpollinerad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]