Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-04-08, ons, 04:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Långblommande SP
InläggPostat: 2010-12-03, fre, 22:53 
Vinnare av pokal!

Blommorna på olika saintpaulior håller ju olika länge, en del trillar av redan efter någon vecka, medan andra håller i månader. De som håller bäst av de jag har, är Rob's Sarsparilla och Rob's Cotton Ball. Jag har knappt plockat bort några blommor på Sarsparillan än, och den har ju blommat sedan i somras.

Undrar om ni andra har några tips på långlivade saintpauliablommor?

Inläggsrubrik: Re: Långblommande SP
InläggPostat: 2010-12-03, fre, 23:50 
Vinnare av pokal!

Tänk att din Cotton Ball , nu blir jag avis, här trivs den inte alls. Här är det Two- W Alva som blommar nästan året runt, hon är fantastisk! Blue Dragon kommer tvåa + Sp rupicola

InläggPostat: 2010-12-05, sön, 13:58 
Vinnare av pokal!

Hej Pialotta!
Håller med om att Rob's Cotton Ball inte får så många blommor, men de som kommer står sig läääääänge, flera månader. Och den är väldigt söt. Blue Dragon (för övrigt min favorit) står sig också bra, men inte så länge som de andra två, i alla fall inte hos mig. En månad eller två "bara". Medan en som jag nyligen skaffat, Midnight Radiation, som också är väldigt snygg, bara står en vecka innan blomman trillar av. Då ser den fortfarande nyutslagen ut. Trist, för jag har sett fram emot att se den blomma. Har försökt korsa den med Rob's Sarsparilla nu, för att se om jag kan få någon som liknar den, men som står sig längre. Än är det för tidigt att säga om korsningen tagit, men gör den inte det får jag göra fler försök.

InläggPostat: 2010-12-05, sön, 23:59 
Vinnare av pokal!

Å så spännande, Barbro! Jag har hittills aldrig lyckats få frö men har försökt några ggr...

InläggPostat: 2010-12-06, mån, 23:12 
Småplanta

Alla med grönt verkar hållbara, jag har Frozen In Time och Emerald City som exempel. Annars tex Anastasia, Rainbow´s Quiet Riot och Millennia, dessa har både hållbara blommor och sätter knopp fast ljuset är dåligt (blommar hela vintern). Läste i AVSAs tidning, Janet Stromborg hade en egen rosa hybrid med grön kant där blommorna hade stått i 14 månader!!! Snygg var den också. Den satte inte nya knoppar under tiden dock. Vilket Emerald City gör, i somras såg den ut som en enorm boll av nya, halvgamla och uråldriga blommor samtidigt.

InläggPostat: 2010-12-09, tor, 11:36 
Vinnare av pokal!

14 månader!?!?! Det låter ju helt sanslöst! Men för att blomma så länge antar jag att den odlas under lysrör?

Intressant att grönt verkar ge bättre hållbarhet, Rob's Sarsparilla har ju också grönt i kanten, så där stämmer det också. Annars verkar de med sämst hållbarhet oftast vara enkla, i alla fall hos mig. De dubbla har väl inte lika lätt att trilla av.

Jaha, nu har jag alltså några fler att lägga till listan av "vill ha" :wink: . Speciellt intressant med de som inte kräver så mycket ljus för att blomma, jag har inga lysrörshyllor (än), och många fönster jag kan fylla. Fast där är visst fullt redan :o ) . Men allt brukar ju inte klara vintern, och mer plats blir det när man kan ta bort adventsljusstakarna igen.

InläggPostat: 2010-12-09, tor, 12:00 
Vinnare av pokal!

kanske är det då så att Two-W Alva TROR att hon har gröna kanter :D :D

Men du har säkert rätt. Lotta, Emerald Love blommar också länge här, Green Dragon likaså.

InläggPostat: 2010-12-11, lör, 11:45 
Småplanta

Det finns ju olika genetiska egenskaper hos de enkla. Ursprungligen på arterna fungerar det ju så att blomman trillar direkt efter det att pistillen inte är befruktningsduglig längre. På ett tidigt stadium kom mutationen som kallas för "stick-tite" på engelska, i de svenska beskrivningarna har det översatts med "fastsittande". Det innebär att blomman vissnar på stjälken istället för att ramla "i förtid", och resultatet blir att de står mycket längre. Jag odlar inte sorter som inte är "stick-tite" med två undantag: Moonbeams och Rob´s Loose Goose (anges som stick-tite men är inte det).
Det är väldigt roligt att prova nya sorter och utvärdera dem avseende alla egenskaper (blomvillighet, symmetri, hållbarhet, ljuskrav etc) och sen välja och vraka vilka som är värda att upplåta plats till! Det värsta är att samlingen med fantastiska, på alla sätt riktigt bra sorter som man inte vill skiljas från växer för varje år!
10 i topp just nu för mig är
Mermaid
Millennia
Granger's Peach Frost
Ness Crinkle Blue
Ness Satin Rose
Pink Duchesse
PowWow
Sapphire Halo
Playful Spectrum
Midnight Magic

InläggPostat: 2010-12-11, lör, 19:14 
Vinnare av pokal!

Det var fin info! Jag har ofta funderat på vad "stick-tite" betyder kul att få reda på det!!

InläggPostat: 2010-12-15, ons, 14:10 
Vinnare av pokal!

Ja, nu vet man alltså vad man skall titta efter. Visst kan man behålla en SP som är otroligt vacker, även om blomman bara står sig en eller ett par veckor, men annars är det dessa stick-tite sorter man skall satsa på om man vill ha mycket blomning i fönstren. Tack för infon Lotta!

Vad gäller andra egenskaper hos saintpaulior så kan det variera ganska kraftigt från individ till individ har jag märkt. Rob's Cotton Ball till exempel hade jag för några år sedan, och tyckte den var jättesöt. Blommorna var dubbla, men inte väldigt välfylda och hade ganska mycket blått i sig. Tyvärr dog den för mig, men jag skaffade ett nytt blad för ett par år sedan, och satte, jag fick en som hade jättekonstiga blommor, som dog förra vintern. Den såg i det närmaste ut som en grankotte, så välfylda var blommorna, och det var mycket grönt i dem. Tyvärr fick den inte mer än ett par blommor, och sedan klarade den som sagt inte vintern. Den andra har jag kvar, och den har stora fina välfyllda blommor, betydligt större än de båda andra, och med lite blått i ögat på vissa och lite grönt i de yttersta kronbladen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]