Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-10-21, lör, 19:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The original ten
InläggPostat: 2010-06-28, mån, 22:44 
Vinnare av pokal!

Shannon, vad är nu detta för nåt nytt? The original ten? Å så roligt, berätta mer vetja!
:roll:

Tommie Lou, är inte det de brokiga bladen TLbrokiga -

såså kom igen nu! Lite saintpauliahistoria vill vi höra

Inläggsrubrik: Re: The original ten
InläggPostat: 2010-10-04, mån, 22:27 
I knopp!

Alltså - hundra år sent (f'låt) och ren stöld...se detta som en jättestor recension...;

'The American history of the African violet began in 1926 when Armacost and Royston of West Los Angeles, California imported seeds from Germany and England.
Armacost and Royston used the resulting plants to develop ten new hybrid African violets. The original ten selected for release included
Blue Boy,
Sailor Boy,
Admiral,
Amethyst,
Commodore,
Mermaid
Neptune,
Norseman,
Viking,
#32.
Since that time African violets have become one of the world's most popular houseplants. Because of the tendency of saintpaulia hybrids to "sport" or mutate, many new characteristics have been introduced to African violet growers. Some of the most important mutations include: girl foliage, variegated foliage, pink blossoms, and double blossoms.'

InläggPostat: 2010-10-15, fre, 20:25 
Vinnare av pokal!

kul med lite nördig kunskap!
Detta är alltså USAs tio begynnelseplantor.
vad vet man om tio begynnelseplantor i Sverige, i England, Tyskland etc? Dessa första amerikanska hybridisörer importerade frön från England o Tyskland, vet man vad det var för frön?

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 07:59 
Vinnare av pokal!

Lite mer saintpauliahistoria: Plantor av vilda arter skickades från Tanzania (då Tanganyika, tysk koloni) kring 1892 (när området hade varit Brittisk koloni lite tidigare hade man också försökt skicka hem plantor, men de dog på resan). I Tyskland odlades de upp, och alldeles säkert började man ta fram frön i syfte att kunna sprida de nya krukväxterna vidare. Om det var dessa frön som köptes av Armacost & Royston kommer jag inte riktigt ihåg i skrivande stund. Generellt för alla som odlar saintpaulior kommersiellt gäller än idag, att om det dyker upp något avvikande i t.ex. blomfärg, så tar man vara på det och försöker få fram nya egenskaper som håller i nästa generation. På så sätt fick Armacost & Royston fram en serie plantor som de kunde erbjuda den amerikanska marknaden. I början handlade det enbart om mycket små skillnader i blomfärg och bladform, men snart dök den första rosaaktiga blomman upp, sen har det bara ökat. Det amerikanska saintpauliasällskapet, AVSA, bildades 1946 och efter det har mängden hybrider formligen exploderat - sen när det blev populärt att odla i lysrörshylla på kring 60- och 70-talen blev det ännu mer populärt för vanliga hobbyodlare att ta fram nya sorter. Det finns hyllmeter med böcker skrivna av amerikaner om saintpaulior, så därför har vi bättre koll på hur utvecklingen har gått där - men å andra sidan har den stora boomen med hybridisering och framtagande av nya sorter skett i USA, fast vi numera har en ganska stor odling och förädling även i resten av världen.

Jag har inte hört talas om några original ten för Sverige, den tidigaste uppgift jag har är att botaniska trädgården i Uppsala köpte saintpauliafrön från Tyskland ganska snart efter att den nya växten kommit från Tanzania (då Tanganyika, tysk koloni) till Europa (Tyskland). Då är vi kring sekelskiftet 18-1900 alltså. Men när växterna blev tillgängliga för gemene man, och om det handlade om material från frösådderna, eller om det var hybrider som tagits fram (här eller i Tyskland), det har jag inte koll på.

Tommie Lou är namnet på den först registrerade hybriden med en visst typ av bladbrokighet - därför kallas den brokigheten för Tommie Lou-brokigt. På samma sätt kallas de vanliga spetsiga bladen med jämn kant för boy-blad, eftersom Blue Boy och Sailor Boy hade sådana blad.

Tack för frågan, Pialotta! Jag lägger in 'saintpauliahistoria' på listan över saker som ska in på hemsidan :)

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 15:04 
I knopp!

...och därför kom den allra första mutationen som ägde rum på bladverket - att kallas Girl-blad i motsats till Boy-bladen.

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 15:15 
I knopp!

En svensk botanisk trädgård (Göteborg?) kom att beställa frön av bl a vit saintpaulia har jag för mig, från Tyskland. Redan innan USA hade fått över dem! Källhänvisning till en av de tidigare 'Saintpauliavännen' där Ingrid Lindskog berättar och visar faksimil på denna spännande beställningssedel.
Ingen vet idag vad som hände med dem. Nån borde kanske be personal i Göteborgs botaniska trädgård forska i egna källor. Det vore väl spännande!
Jag tror att om nån kan få Inga Kassie att berätta - så hade ICA kuriren ett gäng med mycket tidiga namnade kultivarer som - om jag inte minns alldeles fel - visades upp på en liten enkel utställning i Stockholm. Innan sällskapet bildats. Försök förmå IK att berätta! Jag tror det handlar om 1960 tal...
Jag har ju en urgammal dubbel rosa av en mycket ålderstigen typ, en som jag fiskade upp hos en pensionerad lantbrukare ute i bushen, här i Värmland. Han hade ärvt den av mamma sin. Den borde vara från de där allra första "enkla" namnsorterna som kom in till Sverige. Gurra kallar jag den, i brist på bättre.
Min mor fick också en "vanlig" enkel blå saintpaulia av min far, som tack för en dotter, när jag föddes. 1953 - så visst fanns de redan då, även om de kanske inte var vanliga.
Eller - var dom det?

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 16:18 
Vinnare av pokal!

Hm, ja vita saintpaulior dök väl upp på 50-talet i USA, eller minns jag helt fel? Får kolla i böckerna...

Min mamma har två gamla sorter - en enkel rosa stjärna och en mörkblå enkel viol, jag tror att hon definitivt hade båda från sent 60-tal. Sen har vi ju Hagasessorna och hela historien med mörkblå saintpaulior i vita porslinskrukor på Valdemarsudde, därav namnet "Prinsessblomma" - eller har jag blandat ihop det med fel prinsessor? Det borde ha varit på (40-? och) 50-talet Agnetha, så det stämmer ju bra med din mammas mörkblå. Vi får luska lite mer! Jag tror inte att de första hybriderna i sverige egentligen hade namn, men när de började få namn det vete tusan... När kommer Dubbel Blåsippa, den ursprungliga, det är väl en riktigt gammal sort? (visst har det kommit en uppdaterad Dubbel Blåsippa nu, eller?)

Detektivarbetet fortsätter...

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 20:32 
I knopp!

Nä, det var inte Hagasessorna!
Det var... prins Wilhelms hustru, eller Prins Eugens.... om jag minns rätt - den prinsessa på 1900 talets första hälft som var mecenat för Thielska galleriet i Stockholm, om jag minns rätt... det galleriet ute på Djurgården som ALLTID, ALLTID har blommande saintpaulior i dekoren. Än i dag.
Vem rusar dit och kollar?

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 21:02 
Vinnare av pokal!

Aaah! Jag visste att det inte lät riktigt rätt när jag skrev förut :D Har för mig att Valdemarsudde dock har sålt såna där krukor, och att det var därför jag kopplade det till saintpauliorna. Och det ligger ju ute på Djurgården... hmm... vi får kanske kolla galleriernas hemsidor :)

InläggPostat: 2011-11-10, tor, 22:33 
Vinnare av pokal!

Kul med lite saintpauliahistoria!

Rusa till Thielska galleriet eller Waldemarsudde har jag inte riktigt tid med, jag skall träffa en prinsessa i morgon (nåja, på håll i alla fall). Men man kanske skulle ta sig en tur dit när det blir lite tid över. Jag har aldrig varit på Thielska, och det var länge sedan jag var på Waldemarsudde. Minns inte om det fanns saintpaulior där då.

InläggPostat: 2011-11-11, fre, 15:10 
I knopp!

Icke att förglömma;
En annan viktig grej med dessa (äkta) Prinsessblommor - är att de alltid ska vara BLÅ i galleriets ägo.

InläggPostat: 2011-11-15, tis, 14:26 
Vinnare av pokal!

Ja det är dom där mörkblå som var så vanliga förr, va? Undrar om det är samma blå som min mamma har, får försöka undersöka det :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]