Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-02-24, mån, 22:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mer om fröförökning
InläggPostat: 2010-06-17, tor, 13:57 
Vinnare av pokal!

Hej!

Kommer ni ihåg mina frösådda Saintpaulior som jag visade upp för ett tag sedan? Två kvar att blomma, och nu har den ena stora knoppar, som ser jättekonstiga ut. Kronbladen verkar vara mycket små, och ståndarna enormt stora, för kronbladen täcker dem inte. Skall försöka få in en bild när en blomma är lite mer utslagen. Vit är den i alla fall. Den sista visar inte tillstymmelse till knopp. Är det någon som vet om man kan få en mer blomvillig ny planta om man tar och sätter blad av den? Den är minst av allihop, med blad som är 1-2 cm, så det vore roligt om den ville visa upp lite blommor också.

Sen har mina försök att polinera givit resultat också! Mini2 har 2 frökapslar och Mini7 har en som är jättestor. Fast jag vet inte vem som är pappa till Mini7:s bebisar, för den har inte jag polinerat, där har jag fått hjälp av tripsen tror jag. Tyvärr har jag inte fått bukt med dem helt, även om jag inte ser så mycket av dem. Pappa till Mini2:s frökapslar är Mini3 eller Mini7. Kan inte begripa att man inte kan skriva ner meddetsamma, när man vet att minnet sviker så lätt. Nu har jag gått runt med ståndare till Mini2 för att försöka få fler fröer, får se om ett par veckor om det blir något.

/Barbro

Inläggsrubrik: Re: Mer om fröförökning
InläggPostat: 2010-06-18, fre, 13:11 
Visningsplanta

:D Väldigt intressant, det ska bli kul att se bilder och höra hur det går.

InläggPostat: 2010-06-19, lör, 09:15 
Vinnare av pokal!

Jag håller med föregående talare, låter väldigt intressant! Hoppas att du berättar mer om hur det går :)

InläggPostat: 2010-08-11, ons, 09:41 
Vinnare av pokal!

Nu har frökapslarna torkat in. Ja de på Mini2 gjorde det för länge sedan, jag är rädd att det var för tidigt, och att det inte finns några grobara frön i dem. Den på Mini7 har precis blivit klar, så den tror jag mer på. Jag har inte haft tid att så än, har varit borta nästan hela sommaren, men skall försöka få till det snart. Men lite extra belysning under lampa borde det väl gå lika bra som på våren, eller vad tror ni? Tyvärr har jag inte fått några fler frökapslar trots att jag var så flitig med polineringsförsök i början av sommaren. Jag misstänker att det är tripsens fel, för rätt vad det var när jag trodde att jag fått bukt med dem så när jag kom tillbaka efter en veckas frånvaro hade de skövlat ganska mycket i fönstren. Efter det har jag provat blompinnarna som Blommia rekomenderade, och efter det har tripsen försvunnit. Men då var redan det mesta av blommor uppätet. Och Mini2s frökapslar hade börjat torka in, så jag tror tripsen åt på stängeln. Men jag skall i alla fall göra ett försök att få ut några frön att så ur dem.

Den här omgången av sådd har verkligen varit lyckad! 8 överlevande plantor, varav en fortfarande inte blommat. Två är så udda att jag inte sett något liknande tidigare. Två fantasy och tre lite mer vanliga, men som jag tycker är söta, så de blir kvar. Första omgången jag sådde för 3-4 år sedan (det var då jag köpte fröna) då fick jag bara kvar tre, och av dem lever bara en nu.Det var en vanlig blå viol där blommorna trillar av nästan innan de slagit ut. De andra två var likadana fast vit resp rosa. De var ur en annan fröpåse än de som klarat sig denna gången, köpte tre olika varianter, standard, mini och trailer. Den gamla skulle vara standard, men är ganska liten med tendenser till att grena sig. De nya är mini. Och i våras gjorde jag ett nytt försök eftersom jag hade lite fröer kvar (finns fortfarande lite) och nu har jag tre pyttesmå nya bebisar på gång, och denna gång är det trailerfröna som jag fått upp. Det skall bli jättespännande att se om de överlever till våren, och om jag kan få dem till att blomma då! Kul att se också att så pass gamla fröer fortfarande kan gro!

InläggPostat: 2010-10-04, mån, 21:42 
I knopp!

Hej Barbro,
det har varit kul att följa med Din start inom hybridisering. Jag känner inte Dig, och Du känner inte mig (fniss) men jag har också gjort några korsningar. Främst inom Saintpaulia. Men ingen blir nånsin fullärd. Varenda ny korsning man gör är ett underbart tillfälle att lära sig mer av, eller hur?

Jag har några frågor - eftersom jag inte följt med riktigt från allra första början;
De första fröna - var de från en egen frökapsel? De som blev "bara" blå, vita, ja - enfärgade. Kan det ha varit gult anlag hos föräldrarna? Det ger ofta missbildade kronblad, så där skulle Du kunna ha orsaken till att Du fick så små kronblad. (eller dvärgkvalster - hemska tanke!)

Den griniga, den som inte vill blomma - ta och plantera om den och pusha lite, med extra lång artificiell dag, öka långsamt upp till 16 timmars belysning. Det bör få igång den - annars får Du chocka den på ett elakt, men effektivt sätt.

Jag tyckte Du hade mycket låg överlevnadsprocent på den senaste kullen... om det bara blev 8 plantor. Hur många frön sådde Du? En normalt vital frökapsel har ju 300 - 700 frön. Eller är Du så ståndaktig att Du verkligen KAN behärska Dig och bara så en mindre del av en mogen frökapsel? Beundransvärt.
Men... det finns fullt med knep för att få en högre procent sådda frön att överleva. Även om saintpaulians frön gror allra bäst som nyskördade så kan man förvänta sig en groddbarhet på åtminstone 50%.
Vore som sagt kul att få se lite bilder och få höra hur det går för Dig och de små!

InläggPostat: 2010-10-20, ons, 14:13 
Vinnare av pokal!

Hej Shannon!

Vet inte om jag berättat allt om min "bana som hybridisör" här. Kan väl inte direkt kalla mig hybridisör än, för egna korsningar med syfte att få någon speciell egenskap har jag inte lyckats med än. Eget frö har jag bara lyckats få att gro vid ett tillfälle, för många år sedan, och då var det inte jag som polinerat, utan förmodligen någon insekt. När jag efter ytterligare några år tyckte att det vore roligt att prova igen så lyckades jag inte få till någon pollinering, utan jag bestämde mig för att köpa frö, det var tre eller fyra år sedan. Jag fick hem fem små påsar med 50 frö för mini och 100 för standard och trailersorter. Jag har inte sått så många åt gången, så jag har fortfarande kvar av alla sorter.

Första omgången jag sådde fick jag upp ganska många små bebisar, men under sommaren, så var jag inte hemma så mycket, och vid något tillfälle var jag slarvig, och täckte inte över dem ordentligt, så när jag kom hem hade de torkat bort. Jag lyckades rädda tre som jag trodde var standard, men de var nog trailer, för den jag har kvar vill helst skjuta sidoskott även om den inte blir hängande. De andra två har gått hädan, utan att vara sörjda av någon, för de var inget speciellt. Det är inte den kvarvarande heller, den är en enkel blå viol som tappar kronbladen efter bara några dagars blomning. Men det kommer många blommor.

De nya frökapslarna jag själv fått fram nu har hittills inte lyckats gro. Sådde av den senaste för en dryg månad sedan, men där syns ingenting. Jag misstänker att den kan ha stått för mörkt. Jag har inte plats för den i något fönster, och har den under en vanlig skrivbordslampa modell lysrör, och när jag var bortrest för ett par veckor sedan var den av hela tiden (har inte satt någon timer på den). Men även nu sådde jag bara några få fröer, så jag skall göra fler försök när jag får tid och plats.

Tack för tipset om hur jag skall få tjuriga SP att blomma. Jag kommer nog att prova det om jag har behov vid senare tillfällen. Jag behöver inte ta till det nu, för till slut har min stackare fått knoppar av sig själv, och den första blomman började slå ut igår! Än går det inte riktigt att säga hur den kommer att se ut, men blå är den. Jag skall ta bilder på den när den är lite mer utslagen, så jag kan visa upp den.

Det vore spännande att få höra lite mer om dina fösök också! Hoppas du vill berätta lite!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]