Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-02-24, mån, 23:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2009-03-16, mån, 16:00 
Vinnare av pokal!

Hej, så kom den idag, medlemstidningen och med den en uppräkning av alla nya för iår. Men döm om min förvåning när jag känner igen några av dem. Några har jag hemma
Bild och den här t.o.m blommar, som den har gjort flera månader i sträck nu.

Så, om jag förstår saken rätt, så betyder "nya sorter 2009" sådana som är nyregistrerade och kommer att finnas på sortlistan om ett tag? För idag finns de inte i sortlistan och nu är det mitten av mars redan.

Men nu till det svåra; jag tänkte investera i ett bladpaket i år, tänk om jag beställer 5 blad och får de tre som jag redan har och 2 till? vad skall jag med nya av samma sorter som jag har?? Det står ju tydligt att det är den som skickar ut bladpaketen som bestämmer vilka blad som kommer med... :roll: :?:

Hur göra?? undrar pialotta

InläggPostat: 2009-03-20, fre, 19:22 
Vinnare av pokal!

Ja det är riktigt, att årets nyheter är sådana som antingen är helt/hyfsat nytillverkade och stabila och registreras, eller sådana som kan ha funnits i omlopp upp till flera decennier men som av olika anledningar inte tidigare har registrerats med svensk beskrivning hos Svenska Saintpauliasällskapet.

Att de inte finns i den digitala sortlistan än ber vi om överseende med - vår sortregistrator måste kliva åt sidan och vi har vad jag vet ännu ingen bekräftad ersättare. Tills vidare får man klara sig med den information som finns i digitala listan + den tryckta informationen i Saintpauliavännen.

När det gäller bladpaket tycker jag att du ska ta kontakt med någon av utskickarna, och förklara ditt dilemma! Anledningen till att det är utskickarna som bestämmer innehållet, är att det är en praktisk omöjlighet för utskickarna att tillgodose allas önskemål. Plantorna kan inte producera hur mycket som helst, och utskickarna har ofta kanske bara 1-2 plantor att plocka blad av. Men ring du, utskickarna besvarar alla frågor om bladpaketen!

InläggPostat: 2009-03-20, fre, 21:53 
Vinnare av pokal!

Tack för att du förklarar, Isabell :)

oj, så spännande att sorter kan finnas i omlopp i flera decennier utan att reggas!
De nyregistrerade som jag har är från blad som jag har köpt och den säljaren kan ju i sin tur ha direktimporterat dem från USA (det är amerikanska sorter), det är inte så svårt har jag förstått och många gör så.

Då kan man ju också tänka sig att de sorter man ser som är namnade men inte reggade kanske inte är helt stabila . Jag har varit lite skeptisk ibland till att köpa ett blad av en planta som jag inte hittar bild på, men om man gillar hasardspel kan det då vara extra spännande att dra upp ett blad från en oreggad och se vad man får ... :P

PS Du har pm, isabell

S

InläggPostat: 2009-03-22, sön, 19:02 
Vinnare av pokal!

Åh det finns många väldigt stabila sorter som är oregistrerade i Sverige! Att de är oregistrerade kan bero på något så enkelt som att föreningen helt enkelt inte har tillgång till några plantor - allt som registreras ska tekniskt sett gå att få tag på i det årets bladpaket med nyheterna. Har du något som växer och blommar korrekt, men som är oregistrerat i föreningen, så kan du kontakta sortregistratorn för att se till att materialet kan registreras och spridas. När det gäller nya hybrider och sporter så bör de väl ha ett hyfsat nytt utseende, annars blir det femtielva sorter som är väldigt snarlika varandra.

Stabilitet är ju ett av kraven för att vi ska kunna registrera en nyframtagen sort, men vi behöver också ha tillräckligt med plantor så att det finns något att skicka ut i bladpaketen (det är bl.a. därför man måste förse sortregistratorn med två plantor, tror jag det är, när man registrerar sina egna alster). Jag tror att det är endast undantagsvis som föreningen registrerar utan att se till att det finns material till bladpaketen.

InläggPostat: 2009-03-22, sön, 22:18 
Vinnare av pokal!

aha!
ja det är ju helt logiskt att man vill passa på att sprida de nyregistrerade sorterna.

Roligt att krypa allt djupare in i "paulisternas" djungel! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]