Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-10-23, tis, 04:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chimera
InläggPostat: 2007-04-04, ons, 14:29 
Vinnare av pokal!

Jag har en äldre planta av Chimera som är kärrhjulsrandig i cerice och lila. Den jag köpte den av berättade att den inte går att ta bladsticklingar av för att de blir enfärgade. Jag har inte provat utan litar på henne. Går den att föröka på annat sätt och så fall hur?
Mvh
Fenja

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-04-04, ons, 16:01 
Vinnare av pokal!

Tar du ett blad av en äkta chimera får du inte med alla anlag som krävs för mönstret, och det är liten sannolikhet att du får samma typ av blommor i nästa generation.

Småskott som kommer på moderplantan verkar ge bäst resultat. De kan komma fram på flera sätt;

* Skotten kan komma naturligt, men det kanske är tråkigt att vänta på att de ev ska dyka upp.

* Skotten kan komma som resultat av att man har på något stimulerande medel - många odlare har testat något klet med speciella ämnen i, som används för att skapa skott på orkidéer. Keiki Grow heter det jag känner till, men jag har inte varit aktiv i såna diskussioner på flera år och vet inte om det ger bra resultat eller ens om man kan köpa medlen i Sverige.

* Skotten kan komma som resultat av en fysisk skada, vanligast är att man skär av toppen på plantan och lämnar kvar några blad på rotdelen. Efter en tid kommer det skott på den gamla stammen och man plockar av och rotar dem. Det toppskott som man skär av kan man också rota, det vet man ju redan att det blommar med rätt mönster. Min erfarenhet är att det blir ett litet skott vid varje bladfäste på rotdelen av moderplantan, så om man vill ha många nya skott kan det vara en god idé att man lämnar åtminstone ett par bladkransar på rotdelen. Mina chimeraskott som jag har fått fram på detta sätt har ännu inte vuxit till sig och blommat, men det kan bero på att jag satte dem på fuktigt papper i plasttäckta skålar först och att det tog väldigt lång tid innan jag faktiskt planterade dem. Plantera alla skott som du brukar göra med vanliga sticklingar. Och glöm inte att berätta här om hur det går! :)

Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-04-04, ons, 22:40 
Vinnare av pokal!

Tack Isabell! Min planta är som sagt stor så jag ska testa detta lite längre fram, när värsta frösäsongen - av allt annat till trädgården är klart!
Mvh
Fenja

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-05, lör, 12:40 
Visningsplanta

Hej Fenja!
Jag har ingen egen erfarenhet av Chimera-förökning, men har läst att man kan rota en blomställning för förökning (med Chimeraanlagen kvar).
Kanske någon annan vet lite mer?

Soliga hälsningar

Annika

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-07, mån, 00:03 
Vinnare av pokal!

Jag tror att jag hört talas om något liknande Annika, nu när du nämner det... Ska ägna lite mer tid åt krukväxterna när det värsta är undan i trädgården!
Mvh
Fenja

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-08, tis, 00:05 
Vinnare av pokal!

Det skall gå att föröka genom att plantera de små bladen som ibland finns på blomstängeln. Dock skulle nog aldrig jag lyckas med det eftersom de ofta är så väldigt små.

Sara

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-08, tis, 09:51 
Vinnare av pokal!

Ah, jag har aldrig provat att rota själva de små bladen - vilket pillgöra!

Det jag har hört mest om är att man rotar hela blomstängeln, minus själva blomman, precis som man rotar ett blad. Men de små bladen på stängeln bör inte vara pyttesmå, annars blir det inte tillräckligt med växtkraft för rotbildning. Jag har provat, men det tog evigheter innan det blev rötter - sen hände inte ett skvatt och till sist tynade det hela bort. Kanske skulle jag haft bättre tur att bara rota småbladen!

Vi kanske ska dra igång det som ett odlingsprojekt i forumet, att rota både blomstänglar och småbladen från stänglarna? Rapporter i forumet då och då, och nån liten artikel i Saintpauliavännen kanske.

Har vi några intressenter? Jag har svårt att rota blad där jag bor för närvarande, men jag kan hjälpa till att hålla i trådarna och skriva till tidningen, om ingen annan hemskt gärna vill.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-08, tis, 10:39 
Vinnare av pokal!

Jag ställer gärna upp och testar att rota! Min chimera är alldeles täckt av blommor nu, så det passar bra. Annars hade jag tänkt att göra som du beskrev först Isabell, att kapa hela plantan och ta reda på småbäbbarna. Men jag kan testa detta först, det är ingen brådska.
Mvh
Fenja

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-08, tis, 11:39 
Vinnare av pokal!

Fast det jag menade var förstås att blomman nyps av och stängeln med bladen rotas.

Så det är ju samma som det du säger Isabell.

Sara

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-05-08, tis, 13:23 
Vinnare av pokal!

Ah, ja men nu blev jag ju nyfiken på om man kunde rota de små bladen också, om de inte är alldeles för små? Hmmm....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-09-17, ons, 19:11 
Småplanta

kan man alltså ta blomstängeln och sätta i jord?
vad händer när blomman vissnar ned då?
inga blad med utan bara stängeln alltså?

har en chimera nu som blommar som jag vill föröka men är så förbaskat osäker på hur man gör

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-09-17, ons, 19:54 
Visningsplanta

Blomman i sig behöver inte vara kvar, det viktiga är bladen som sitter på stängeln. Det är säkert tom bra om inte blomman är kvar, eftersom den kräver näring.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]