Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hängig mini paulia
InläggPostat: 2014-01-29, ons, 15:59 
Frö

hej.

jag har fem stycken lika dana minisar som stått på samma fat och har mått bra men nu har några börjat hänga och några är fina.
jag är noga med att de ska torka upp innan jag vattnar så för mycket vatten har de inte fått. nu på vintern med element under har de ju torkat lite fortare så jag kan ha missat att vattna i tid.
för några veckor sen så ansade jag alla pauliorna för de fick inte plats i fönstret och då hängde de inte.
det har ju varit väldigt ont om sol i vinter där jag bor så det kanske ha påverkat även om de tål skugga. jag har nu flyttat dom från väster till söder.
men även om jag torkar upp dom eller vattna dom så hänger de ändå.
en av de som hänger har flera blommor på g.
alla de andra sorterna är fina och jag har en annan minisort flera på samma fat och de mår bra.

vad är felet?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Inläggsrubrik: Re: hängig mini paulia
InläggPostat: 2014-01-29, ons, 18:06 
Frö

kanske bilderna blir bättre nu

InläggPostat: 2014-01-31, fre, 12:45 
Vinnare av pokal!

Hej theresen!
Du har väldigt lång nacke på din saintpaulia, dvs den långa stam som är under bladen. Jag skulle plantera om dem. Ta bort understa delen av rotklumpen, skrapa lite på stammen så att det korkaktiga försvinner och plantera tillbaka i samma kruka. Jorden skall nå ända upp till de understa bladen. Jag skulle nog också sätta plantan i en försluten plastpåse i en vecka för att den inte skall avge så mycket vatten medan den börjar blida nya rötter.
Kram Barbro

InläggPostat: 2014-01-31, fre, 21:11 
Frö

jo, jag tänkte jag skulle prova att plantera om. jag hittade lite info om hur man gör det på bästa sätt, tror det var du som skrev det. så jag har varit och köpt jord och plastpåsar så får vi se hur det blir.

men alla mina paulisar har lång stam och de andra mår bra, fast minisarna är kanske känsligare?
fast de andra minisarna mår bra. kanske tog jag bort för många blad?

InläggPostat: 2014-02-02, sön, 07:30 
Redo för sådd

theresen skrev:
men alla mina paulisar har lång stam och de andra mår bra

Hej theresen!
Snart eller senare plantor med långa stam börjar ruttna och bladen vissnar. Det går jättesnabb. Så skynda på!
Barbro gav dig ett bra tips, jag föryngrar mina plantor på samma sett. Men sätter plantan i en försluten plastpåse i ungefär tre veckor, tills bildas bra rötter.
Om den lång stam är frisk lämnar jag en cm av stam vid rotklumpen och sätter det i kruka i plastpåse i några veckor. De kommer babyplantor på stubbe i de flesta fall.
Lycka till!
Varma hälsningar
Nadja

InläggPostat: 2014-02-02, sön, 12:50 
Frö

hej nadkar

jag provade att göra som du gjort på bilden för jag hade för mig att det skulle kunna funka men jag satte aldrig påse över och jag glömde bort att vattna den.

men jag har planterat om alla mina paulior nu och kapat några rötter och skrapat på dom och med plastpåse över. jag såg någonstans här att man inte ska packa jorden så all luft försvinner så jag var jätteförsiktig med det.
jag har flera av dom minisarna jag har på bilden och dom är friska så jag tog några blad av dom och satte i en kruka.

att paulior med långa nackar kan ruttna det visste jag inte, jag har ju tänkt att när man ansa bladen så torkar "såret" snabbt men det kan ju vara så att jag har tagit bort för mycket blad på en gång.
så det ska jag tänka på.

jag ska även prova att plantera om dom två gånger om året och se om dom mår bättre då, jorden blir så uttorkad och jag får aldrig en riklig blomning på dom. minisarna blommar bäst.

jag har även sått lite frö från en som själv pollinerade sig och en jag pollinerade själv, så jag väntar ivrigt på att det ska komma upp nåt där.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]