Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-10-26, lör, 00:33 
Vinnare av pokal!

Hej!

Nu tycker jag att det börjar vara dags att starta ett nytt projekt! Och som rubriken visar så tänkte jag att vi provar att så under belysning. Vad sägs om att prova på att så en korsning av Rainbow's Neon Electra och Looking Glass? Det borde kunna bli en och annan spännande blomma av den korsningen. Och om någon vill ha lite bonusfröer så är min Mini3 mycket villig att sätta frö utan att jag varit där. Så jag har mycket frö som troligen är självpollinerade av en liten rosa blomma med mörkare mitt. Jag sådde frön från en sådan frökapsel tidigare, och där blev bebisarna väldigt lika mamman allihop, men det kan ändå vara trevligt att prova, om ni vill ha lite extra fröer, och särskilt om ni gillar rosa blommor.

Det är trevligt om ni kan berätta lite om vilka odlingsbetingelser ni ger era fröer, såsom vad ni använder för lampa, hur långt ifrån lampan ni har krukan och hur många timmar ni har ljuset på. Det kan ju vara kul att jämföra om det verkar påverka resultatet.

Anmäl intresse här i tråden, och PM:a mig er adress, så skickar jag ut fröer så fort jag hinner.

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-10-26, lör, 11:28 
Vinnare av pokal!

Bra idé Barbro! Jag ska fundera på hur mycket plats jag har innan jag bestämmer mig :-)

InläggPostat: 2013-10-30, ons, 23:06 
Vinnare av pokal!

Hej!
Jag vill jättegärna vara med och så fröer!
Tar gärna bonusfrö också om du har, barbro!
Du har nog min adress...
Kram Nina

InläggPostat: 2013-10-31, tor, 23:00 
Vinnare av pokal!

Vad kul att du vill vara med Nina! Men tyvärr blir det inte de fröer jag tänkt mig... När jag öppnade de tre frökapslarna från RNE x LG så var det bara ett tunt puder i dem, inte alls de fortfarande små, men dock distinkta fröerna som vi provade att så förra gången. Dessutom var det väldigt lite puder... Inte heller Mini5 x Frosted Flames sport såg ut att vara grobara. Så jag provar att så dem själv, men jag tror inte att det gror. Däremot ser det bättre ut med frökapslarna från Mini8 x Looking Glass. Det var visserligen inte så många fröer i dessa kapslar heller, men de såg i alla fall bättre ut. Så vi börjar med dem, så långt mitt lager räcker. Räknar med att skicka ut till Nina och ev fler som hinner anmäla intresse i helgen.

Mini8 finns bland bilderna i bildtrådarna över mina tidigare frösådder, den är rosa med ett veck i mitten, men blir nästan helt vit när det är varmt.

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-11-01, fre, 11:08 
Vinnare av pokal!

Barbro jag funderar på att så andra gesse-frön som jag har sparat, måste testa om det finns något liv i dem och det här är ju ett bra tillfälle...

InläggPostat: 2013-11-04, mån, 11:36 
Vinnare av pokal!

Hej!

Nina: frön är postade till dig, du borde få dem i morgon.

Isabell: förstår om du avvaktar lite då, du kan ju hoppa på senare om gessefröerna inte gror. :lol:

Jag sådde i torsdags, tyckte det var lika bra när jag ändå höll på med fröerna. Det blev fyra krukor, jag hällde ut pudret från de två sorterna som jag inte tror kommer gro, bättre än att slänga dem tyckte jag, man vet ju aldrig. Och så Mini8 x Looking Glass och slutligen fröer som jag köpte för ett par år sedan men som jag inte kommit mig för att så tidigare. En mix med standardfröer från Nadeau.

Min såmix är inte så noga tillblandad men ca 50% vanlig blomjord, 25% perlite och 25% vermiculite. Det är samma blandning jag brukar använda till vuxna saintpaulior också. Varje kruka är instoppad i en plastpåse, och de får 12 timmar ljus från en vanlig skrivbordslampa med lysrör.

Nu väntar jag med spänning på att det skall börja visa sig något i krukorna. Jag har surfat runt lite på nätet och tittat, och dör läst att det går att få dem i blom redan efter 6 månader, vi får se hur fort det går här!

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-11-13, ons, 10:38 
Vinnare av pokal!

Nu har det börjat gro! I morse fanns tre små gröna prickar i min sådd av Mini8 x Looking Glass! Det fanns två prickar i sådden av Mini5 x Frosted Flames, men när jag höll på och tittade på fröerna så jämförde jag med gamla fröer av Ek-Rubinovoe Rozdetsvo x Looking Glass som jag har kvar, och det blåste till, så jag trr att det trillade ner några fröer därifrån. Men vi får väl se hur de ser ut! Sådden skedde 31/10, och jag tittade aldrig i går, så 12-13 dagar har det tagit för de första fröerna att gro. Nu skall jag försöka rapportera en gång i veckan hur det fortsäter.

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-11-18, mån, 14:42 
Vinnare av pokal!

Räknat i morse: det finns 10 små plantor Mini8 x Looking Glass nu! och i den mixade krukan 3. De köpta fröerna har i alla fall fått fram 1 liten planta och slutligen är det tomt (som jag förväntade mig) hos Mini5 x Frosted Flames. Och vad gäller tid från frösådd till blomning kan jag berätta att en frösådd från i våras av en självpolinerad Rob's Hopscotch hade börjat blomma i morse! Det har tagit 7-8 månader. Bild kommer när den slagit ut lite mer. En ytterligare från den sådden har knopp, men resterande sisådär en 25 stycken får jag nog vänta på till våren om jag inte får till mer belysning. De flesta av dem har väldigt små blad, vi får se om de fortsätter att ha det eller om de växer till sig.

Hur går det för dig Nina, har fröerna kommit fram som de skall och har du hunnit dra igång? Och om fler är intresserade är det bara att höra av sig!

InläggPostat: 2013-11-25, mån, 11:29 
Vinnare av pokal!

Ny räkning idag på morgonen:
Mini8 x Looking Glass 15, Nadeau standard 14 och mixen 4. Inget i sista krukan. Nadeau-fröerna är nästan ikapp, de har lagt in en riktig spurt sista veckan. Kan det vara så att de var lite segare i starten eftersom de är äldre? Det gror i alla fall fortfarande nu 25 dagar sedan sådd.

InläggPostat: 2013-12-03, tis, 11:28 
Vinnare av pokal!

Veckans räkning (igår) gav följande resultat:
Mini8 x Looking Glass 17
Nadeau standard 21
mixen 5

Det gror alltså fortfarande i alla krukor efter en månad, intressant att det fortfarande kommer en hel del nya små prickar. Fortfarande är de väldigt små, får nog vänta en eller två månader minst innan det är dags att plantera om dem första gången. Fast jag funderar på att försöka flytta runt bebisarna av M8xLG, de står så tätt. Men jag är ju rädd att förstöra dem.

InläggPostat: 2013-12-06, fre, 15:47 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro :D
Synd att jag inte kunde vara med ,kul om det blir fina plantor
Ha det, Elisabeth

InläggPostat: 2013-12-10, tis, 18:31 
Vinnare av pokal!

Hej Elisabeth!

Det är inte för sent än att sätta igång och så, om du är sugen. Jag känner mig lite ensam härinne :? . Jag fortsätter i alla fall att rapportera, för att få lite dokumentation av vad som händer.

Tycker det börjar vara svårt att räkna de små rackarna, de börjar bli större och det är trångt. De största plantorna är ca 0,5 cm nu. Får det till 5 i den mixade krukan, 17 Mini8 x Looking Glass och 24 Nadeau standard. Så nu har det börjat stanna av i groendet. Kanske tur det, överlever alla blir det ytterligare 43 plantor att försöka få plats med någonstans. Tur att en och annan dör bort under vintern.

InläggPostat: 2013-12-25, ons, 11:11 
Vinnare av pokal!

Hejsan!
Jag måste se till att få sått mina frön snart...
Stort tack för dem förresten Barbro!
Har inte hunnit med så mycket med blommor hittills i december, men nu ska jag sbnart ta itu med detta och det ska bli spännande!
Kram Nina

InläggPostat: 2014-01-03, fre, 16:20 
Vinnare av pokal!

Oj, har du inte hunnit så än Nina? Då kan lätt fler hänga på, jag skickar gärna ut fröer om någon drabbats av odlarsug nu när vi börjar gå mot ljusare tider.

Jag vet inte hur det kommer att gå med mina småttingar. Jag har drabbats av trips. Inga tecken på angrepp på de små än, men så är de också i plastpåsar allihop. Det är hög tid för omplantering men jag vet inte om jag vågar. Är rädd för att de skall bli drabbade då, även om jag fortsätter ha dem i påsar. De största har i alla fall 3-4 blad nu, och det är riktigt trångt i krukorna. Bland de köpta fröerna finns fortfarande många som är riktigt små, tror inte att de kommer att bli färdigutvecklade plantor. Det kan ju vara trips där, men jag tror inte det, ser inga spår.

InläggPostat: 2014-01-24, fre, 19:07 
Vinnare av pokal!

Jag har inte sått än :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Men nu ska det allt bli av i början av veckan har jag tänkt!
Hur går det med dina Barbro?
Kram Nina

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]