Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-08-31, lör, 20:51 
Grodd

Hej
Är intresserad att köppa några blad Chimera,
Såg inga när jag skicka efter från England.
Eller vad man kan skicka efter dessa,
Tack på förhand
Kattbettan

InläggPostat: 2013-09-01, sön, 09:23 
Vinnare av pokal!

Jag har valt att flytta den här frågan från Efterlysningar till en avdelning där man kan skriva svar i tråden, eftersom det handlar om lite mer än bara en vanlig efterlysning. Chimeror går nämligen inte att föröka med blad, så om någon erbjuder bladsticklingar av chimera/hjulmönstrade sorter ska ni inte förvänta er att få något som liknar moderplantan. Det har med generna att göra, man får inte med allt som behövs för blommönstret om man bara tar ett blad. Det är väldigt sällsynt att man kan lyckas bladföröka chimeror - man måste oftast ta ett sidoskott. Eller nypa ur toppen på moderplantan, som då skjuter nya skott vid varje bladfäste närmast den avnupna toppen - detta medför också att man har förstört sin moderplanta, som aldrig kommer växa symmetriskt igen. Även sido- eller toppskotten kan vara lite osäkra kort, så man bör försöka odla upp alla till blomning så att man ser vilka som är rätt. Allt detta sammantaget gör att det är ganska tidskrävande (och/eller moderplante-förstörande) att dra upp chimeror - vilket är en anledning till att de brukar kosta mer än vanliga småplantor. Den andra anledningen till att chimeror är dyrare är att det finns många som vill betala rejält för vissa sorter, och det trissar naturligtvis upp priset (särskilt på internetauktioner).

Kattbettans fråga kvarstår; var kan man beställa chimeror? Jag har haft som policy på forumet att vi undviker att svartlista försäljare som inte säljer rättblommande material, det är inte föreningens ansvar på något sätt. Men tipsa gärna om bra återförsäljare som ni har erfarenhet av, som säljer rättblommande chimeror.

InläggPostat: 2013-09-01, sön, 15:03 
Grodd

Hej Isabell
Tack för svaret, Då förstår jag, :) Då får jag titta lite närmare hur dom andra gör.
När dom vill ha dessa, Men det verkar som det finns mest i USA Ryssland ,
Ha en bra dag
Kattbettan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]