Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-05-27, mån, 13:41 
Vinnare av pokal!

Hejsan alla
Nu har jag ett jätteproblem, vad är det för vita fläckar på några av mina
vackra blå saintpaulior,bifogar bilder.
Hoppas verkligen någon har ett snabbt svar så inte mina plantor o blad stryker med nu :shock:
Hjäääääääääälp
Kram ELisa.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 2013-05-27, mån, 14:02 
Vinnare av pokal!

Hej Elisa!

Jag vet inte vad dina blommor drabbats av, men jag skulle gissa på mjöldagg. Jag har aldrig haft det, men det ser ut som jag föreställer mig det. Hoppas du kan få bukt med det, det är aldrig roligt när blommorna inte mår bra!

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-05-27, mån, 14:46 
Vinnare av pokal!

Hejsan o tack för svar.
Det är bara blommorna inte bladen som drabbats och typiskt på de enda som alltid blommar.
Får väl leta om jag hittar vad man kan göra,eller tror du jag måste slänga hela plantan??
ska jag plocka ren dem på blommor?vad tror du??
Kram Elisa

InläggPostat: 2013-05-28, tis, 11:39 
Vinnare av pokal!

Jag tror inte du behöver slänga hela plantan. Jag har för mig att jag läst något om bikarbonat, men jag vet inte hur man skall använda det, gissar att man blandar i vatten och sprayar eller vattnar med det, men det är nog bäst om du letar lite på nätet. Och en bra början är nog att ta bort angripna blommor. Har du tur sprider det sig inte mer då.

Lycka till!

InläggPostat: 2013-05-28, tis, 18:00 
Vinnare av pokal!

Har tagit bort alla blommorna :cry:
Det var dessa plantor som verkligen blommade,aldeles översållade av blommor,
det var väl därför det blev så mycket.
Håller nu ögonen på plantorna ,har flyttat isär dem ordentligt.
Nu är det bara att hålla tummarna att det inte sprider sig(har nya bladpaket plantade)
Tack för hjälp
Kram Elisa

InläggPostat: 2013-05-30, tor, 12:02 
Vinnare av pokal!

Var det vita så att det gick att blåsa bort? Eller var det också svarta prickar i det vita? Förstnämnda - sannolikt mjöldagg, som går både på blomma och på blad. Sistnämnda tyder på trips, som bara går på blommorna (pollensäckarna i synnerhet) - då ska det funka med t.ex. provado (och man måste plocka bort varenda blomma).

InläggPostat: 2013-05-30, tor, 15:30 
Vinnare av pokal!

Har bara varit på blommorna,synade alla med förstoringsglas
för att vara säker :lol:
men om det varit som mjöl borde det ha lossnat ngt när jag plockade bort alla blommorna!eller?
Fick känslan att det var mögel,så det jag fnulade först på var om blommorna satt för tätt,för det var jättemånga(typiskt)
Kollade nu igen och kan inte se att det fanns något på bladen,däremot kommer det nya knoppar i alla :shock: vad göra?
Är som sagt lite orolig för mina bebbar o blad.
Provado? vet att det finns pinnar ,ta en hel eller dela?om det kommer ngt kryp senare!
Tack för hjälp :)
Kram Elisa

InläggPostat: 2013-06-13, tor, 09:44 
Vinnare av pokal!

Provado-dosering står på förpackningen - det hänger på krukstorleken.

Mjöldagg dyker upp när plantorna står tätt och luften inte kan cirkulera så bra. Samtidigt vill de ju inte stå i drag, så vad gör man? En del brukar ställa en fläkt på golvet under blomhyllan, så att det blir lite fart på luften där och som en konsekvens rör sig även luften lite grann uppe bland plantora. Mjöldagg kan sprida sig mellan plantorna, så isolera gärna sjuklingarna. Plockar man bort smittade blommor och blad minskar man spridningen och angreppet, men samtidigt kan man ju inte plocka av allt ovan jord... Smittade blommor skulle jag hålla mig till att plocka bort, låta bladen vara kvar och testa att spraya på någon "köksskåpslösning", t.ex. den där med bikarbonat (som jag också känner igen, men inte vet något om) eller Atamon (man ska blanda som till saftkonservering, står på flaskan). Jag har för mig att såpsprit ska gå att använda också, det tar det mesta... typ 1/3 dl såpsprit i en liter vatten (har inte stenkoll på var man får tag på såpsprit nuförtiden, förr var det på apoteket sades det, och jag har inte koll på recept för att blanda egen - vilket bra tips va... ;-) ) Tvätta händerna efter att du har pysslat med sjuka plantor, så minskar risken att du själv för över nåt från en sjuk till en frisk planta.

Du undrar säkert varför jag inte kom med det här mer utförliga mjöldaggs-svaret tidigare. Ja, det undrar jag också! :D

InläggPostat: 2013-07-15, mån, 12:15 
Vinnare av pokal!

Hejsan alla, :D
Har tyvärr varit tvungen att slänga mina fina plantor.
Plockade bort alla blommor på alla plantor i omgångar men varje
ny omg.fick snart prickar o det blev bara värre om man väntade. :evil:
Försökte med atamon som jag läste att man skulle pensla på efter man tagit bort det angripna.
Atamon hjälpte inte :(
Ville inte riskera alla nya blad o andra plantor så jag slängde dem.
Jag undrar om det räcker att torka av med vanligt diskmedel där plantorna stått.
Ytterkrukorna diskade jag i atamon :oops:
Ha en skön sommardag
Kram elisa

InläggPostat: 2013-09-01, sön, 09:38 
Vinnare av pokal!

Men vad tråkigt! :-( Ledsen att jag missade ditt senaste svar, hur har det gått - har du några plantor kvar? Jag pratade mjöldagg med Lotta B nyligen, och bättre luftcirkulation verkar vara det bästa receptet. Antingen om du kan ställa någon fläkt som jag beskrev tidigare, eller bara placera dem nära något dörrhåll inomhus där ni passerar ofta - då blir det lite mer cirkulation på luften. Man kan ju inte ha alla sina plantor sådär vid dörrhålen, men kanske om det dyker upp några sjuklingar som man inte vill bli av med. Jag skulle ta Ajax eller något annat rengöringsmedel och torka av ordentligt där plantorna har sått, även göra rent själva fönstret för att vara säker på att det inte finns några sporer kvar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]