Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-22, fre, 15:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2012-09-25, tis, 16:54 
Vinnare av pokal!

Nu så, nu börjar det bli på tiden att dra igång det här projektet - annars är det väl nyår innan vi kommer igång. :)

Det här projektet handlar om att vi ska lära oss att odla plantor som man gör när man odlar till en utställning. Om man sen vill odla för utställning eller bara för att de ska vara fina till någon fest eller nåt hemma, ja det bestämmer man ju själv! Men vi ska alltså försöka lära oss hur man får sådär fina plantor. Instruktionerna omfattar omplantering, gödning och belysning - man får försöka anpassa instruktionerna till den utrustning och de odlingsförhållanden man har hemma hos sig.

Nu är det inte bästa tiden på året att piska på sina plantor kanske, men om vi tar det som ett lättsamt utbildningstillfälle nu så kan man ju dra igång en omgång "finplantor" till i februari. Då bör de blomma fint alldeles lagom till säsongen med visningar och träffar kommit igång ;)

Vi följer instruktionerna i boken "Growing To Show" av Pauline Bartholomew (2008), därav namnet på hela projektet.

Det går att hoppa med i projektet när som helst - instruktionerna för varje vecka kommer allteftersom här i tråden. Det handlar om tolv veckor totalt, så om man är med från början blir man klar precis lagom till jul! :)

Första steget är att välja ut någon eller några plantor som man vill "finodla". Så ta er en funderare på det, och lägg gärna upp bilder här i tråden på hur plantorna ser ut så här innan start. Första instruktionen kommer på söndag den 30/9 (alla instruktioner kommer kopieras in i det här första inlägget sen).

26/10 2013 - nytt försök med det här projektet!
Steg 1. Välj ut projektplantor -- läs här
Steg 2. Plantera om och ge näring -- läs här
Steg 3. Fortsätt odla som vanligt -- läs här

InläggPostat: 2012-10-01, mån, 07:14 
Vinnare av pokal!

Lite käppar i hjulet - datortrassel och insikten att det är så mycket som talar emot ett sånt här projekt just nu... vi kanske ska skjuta på det till, säg, januari-februari? Så bör projektplantorna blomma i april-maj.

Hur många var det som ville vara med från start? Räknade ni med att börja nu eller är det ok för er att vänta till efter nyåret?

InläggPostat: 2012-10-01, mån, 11:06 
Vinnare av pokal!

För mig spelar det ingen roll, jag kan gott vänta till nästa år då mina ska visa sina fantastiska blommor för mig nu och de andra bara är planterade blad med småblad (jag hoppas med andra ord ha fler att välja mellan efter årsskiftet).

InläggPostat: 2012-10-01, mån, 13:08 
Vinnare av pokal!

Tråkigt att det strular för dig Isabell, förstår att du gärna skjuter lite på det. Jag har inte ordnat extrabelysning än, och eftersom många plantor blommar som vackrast just nu vill man ju inte ta bort alla knoppar. Jag är med andra ord också nöjd med att vänta till efter jul. Om jag får fatt i en bra lampa kanske jag tjuvstartar lite enligt länken jag lade upp tidigare någonstans... Gärna med några av mina fröplantor som inte börjat blomma än :D .

InläggPostat: 2012-10-01, mån, 22:22 
Vinnare av pokal!

Februari låter som en bra månad att ha ngt att se fram emot
Elisa

InläggPostat: 2012-10-08, mån, 00:14 
Vinnare av pokal!

Jag kände också att det där med extrabelysning kunde vara bra, särskilt så här års! Ja, den där filen var en bra sammanfattning, det är ju inget som hindrar att man testar nu :) men det finns inget krav på regelbunden återrapportering.

Jag räknar med att återkomma till den här projekttråden någon gång i november-december för att sammanfatta alla råd kring *hur* man väljer ut sina projektplantor, det är lite olika rekommendationer för olika slags plantor såg jag i boken.

InläggPostat: 2012-10-08, mån, 10:28 
Vinnare av pokal!

Hur ser den perfekta plantan ut? (I slutänden alltså). Finns det någon bra bild?

InläggPostat: 2012-10-08, mån, 16:19 
Vinnare av pokal!

Det beror på vad det är för sort man startar med - om man ska räkna poäng och sånt där på utställning är det bl.a. skillnad på trailers och rosettväxande, och arter är en kategori för sig. Huvudprincipen är att den ska blomma mycket, blommorna ska gärna vara jämnt fördelade över plantan, bladverket jämnt fördelat, rent och ingen ohyra, ingen nacke på plantan (trailers är ju också ett kapitel för sig), den ska vara planterad mitt i krukan. Och så ska den ha rätt bladverk och blomma rätt, dvs i enlighet med sortbeskrivningen.

För en del arter så kan det vara så knepigt att få dem i blom att man inte behöver ha så mycket blommor för att få en högre poäng, för en del large-sorter med långa bladskaft kan det vara en bedrift bara att få dem hela till utställningen...

Men, om man nu inte ska räkna poäng så måste jag säga att för mig är en fin planta en som är frisk, blommar lagom mycket och har bladverk som fyller ut fint :)

Bilder på "perfekta" utställningsplantor kan man hitta på sidor med bilder från amerikanska utställningar - de brukar vara ganska duktiga på att hårdodla sina plantor för att maximera poängen. På Svenska Saintpauliasällskapets bedömda utställningar är man vad jag vet inte lika hård som på AVSA-uställningar (vi är ju en fristående förening som inte behöver följa AVSAs regelverk kring utställningar och bedömning), så för min del känns det bara spännande att odla för utställning inom vår förening (nån gång ska bli den första - jag har inte riktigt haft plats att odla utställningsplantor). Man vill ju odla fina plantor för sin egen skull, och så är det roligt att visa upp dem för andra också!

Men det här skulle ju inte bli propaganda för utställningar ;) Jag ska medge att jag haft en liten tanke med projektet att det kan locka fler medlemmar att ställa ut - själv behöver jag lära mig hur man gör för att få sådär fina plantor, som blommar precis vid "rätt" tillfälle, men det är väl inte omöjligt att jag kommer ställa ut någon gång jag också.

InläggPostat: 2013-10-26, lör, 11:40 
Vinnare av pokal!

26/10 2013 - nytt försök med det här projektet!

Barbros inlägg om projekt 4 var precis den (vänliga) spark i ändan jag behövde för att inse att det är dags för det här projektet nu, annars blir det väl aldrig av... och det skulle väl bli lite väl knasigt om vi hoppar över ett nummer ;-)

Så, jag kommer i alla fall försöka lära mig att odla finare plantor enligt "Growing to Show" och liknande scheman. Och det är ju lika bra att kalla det för projekt 3 och alla är välkomna att hoppa med i projektet när som helst såklart!

Steg 1. Välj ut projektplantor

Instinktivt tänker jag att om man ska odla för utställning om tre månader (enligt odlingsschemat), så är det bäst att sikta på vuxna plantor. Eller åtminstone inte ta de minsta småplantorna man har.

Jag väljer mina plantor i veckan, och lägger upp steg 2 om ca en vecka.

InläggPostat: 2013-10-29, tis, 09:53 
Vinnare av pokal!

Vad kul Isabell! Jag hänger på! Har man en lysrörslampa igång får det nog plats en eller ett par plantor bredvid fröna! :D

InläggPostat: 2013-11-01, fre, 10:53 
Vinnare av pokal!

Jag funderar på vad man skall välja ut för planta. Egentligen skulle jag vilja ta en Blue Dragon, de är så vackra när de mår bra, men jag har två (eller tre?) som har långa nackar. Jag satte om dem i somras, men vågade mig inte på att halshugga dem då, utan satte bara er dem en bit, men eftersom jag inte haft dem på vekvattning har de haft det för torrt, och inte utvecklats alls sedan dess. Frågan är om man kan börja med att halshugga en planta och ändå hinna få den fin på tre månader? Alternativet är ju att ta en eller ett par andra nu, och halshugga en Blue Dragon, och börja med den när den har kommit i tillväxt igen. Det får nog bli så!

InläggPostat: 2013-11-01, fre, 11:39 
Vinnare av pokal!

Jag kommer använda Hallonsorbet som är hyfsat liten, Saintpaulia grotei Protzen som är äldre men ser ganska risig ut (utmaning...) och så en Petrocosmea av något slag, eftersom jag vete tusan hur jag ska få dem att blomma och det här kanske funkar.

Det blir nog projektstart på måndag för mig, hinner inte fixa med nästa steg innan dess! Lägger upp bilder på mina plantor då också :-)

InläggPostat: 2013-11-01, fre, 11:40 
Vinnare av pokal!

Steg 2. Plantera om och ge näring

Om vi tittar på schemat som finns på http://baystateafricanviolet.org/images ... eneric.pdf så ska vi börja med att se till att plantera om, ifall det behövs. Sätt ner långhalsade plantor djupare i samma kruka. Byt till en större kruka om det behövs.

Plocka bort blad ytterst, man ska väl sikta på att hålla en viss symmetri i bladverket redan från start.

Belysning på 10 timmar/dygn - har man ingen lysrörshylla så får man hitta nödlösningar i skrivbordslampor och lysröret över diskbänken.

Foliar feeding innebär att man gör en näringslösning som man sprayar över bladverket. Ett recept säger 1/8 - 1/4 tesked vanlig näringslösning till 3,8 liter vatten. De rekommendationer jag har hittat på nätet säger att man ska använda varmt vatten till detta, eftersom kallt vatten ger bladen fläckar. Vi brukar ju säga att vattnet ska ha samma temperatur som plantan, men på nätet står det "hot water". Vi får använda vårt omdöme! Eftersom man ska undvika kalldrag och starkt ljus på nysprayade plantor kanske det är bäst att göra detta precis efter man har släckt lampan för dagen? Brokbladiga sorter kan ha en tendens att bli mer gröna med foliar feeding, det brukar vara tillfälligt och ingenting att oroa sig över. Jag hittade informationen här och här.

InläggPostat: 2013-11-12, tis, 08:27 
Vinnare av pokal!

Steg 3. Fortsätt odla som vanligt

En vecka efter bladgödningen är instruktionerna att man ska fortsätta som vanligt - ge näring som vanligt (inte mer bladgödning alltså), ha minst 10 timmars belysning per dygn och fortsätta att plantera om och trimma plantorna.

InläggPostat: 2013-11-12, tis, 08:29 
Vinnare av pokal!

Kylan är besvärlig för mina plantor, de har inte mått så bra :-( så jag ligger själv efter med det här projektet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]