Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-21, tis, 10:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-11-12, tis, 11:45 
Vinnare av pokal!

Hej Isabell! Jag är också efter, jag har planterat om men inte bladgödslat. Har inte hunnit skaffa fram en blomspruta till detta. Jag har valt att ta en Blue Dragon i alla fall, fast den hinner kanske inte bli klar, planterade ner den så mycket som möjligt, men den kommer nog behöva en ny omplantering innan det är klart. Så har jag valt en Rob's Cotton Ball och min egen (Mini3 x Looking Glass)1. Den har häftiga blommor men blommar inte just nu :lol: . Har inte hjärta att ta de som blommar för fullt.

När blomsprutan är införskaffad så skall jag försöka följa programmet lite mer noga, för det känns som att det är då man satt igång på riktigt!

InläggPostat: 2013-11-15, fre, 13:47 
Vinnare av pokal!

Då är det kanske ok att jag dröjer lite med nästa steg, om det bara är du och jag som är med på projektet just nu Barbro? Några dagar in i nästa vecka, tänkte jag, istället för till helgen.

InläggPostat: 2013-11-16, lör, 13:15 
Vinnare av pokal!

Det är helt ok för min del, har fått tag på blomspruta idag, och räknar med att kunna utföra bladgödning i morgon. :lol:

InläggPostat: 2013-11-18, mån, 14:32 
Vinnare av pokal!

Blomgödning utförd i går kväll. Tyvärr ser den Rob's Cotton Ball som jag valt ut inte helt glad ut, får se om den hänger med hela vägen. Jag har tagit bilder, när jag precis hade planterat om, men har inte haft möjlighet att lägga in dem än, kommer vid tillfälle. Låter som om det inte är så mycket att göra för tillfället, annat än att se till att lysröret är på. Mitt lysrör är ju från en skrivbordslampa, och det har några år på nacken, inte helt optimalt med andra ord... Jag skall röja i bokhyllan någon kväll och se om jag kan rigga upp några led-lampor jag fått. Kanske det blir bättre ljus där...

InläggPostat: 2013-11-25, mån, 11:46 
Vinnare av pokal!

Nu var det bara vänta och låta allt fortsätta. Jag har inte ens behövt vattna extra eftersom jag vekvattnar :D . Men jag är lite fundersam inför fortsättningen. Nästa vecka skall man enligt schemat byta gödning till en "bloom booster", med höga nivåer fosfor. De jag har hemma har väldigt låga nivåer av det. Har någon ett bra förslag på gödning som kan fungera? Måste ju försöka hinna få tag på det till nästa helg. Även den gödning man skall byta till om några veckor har höga nivåer av fosfor, kanske kan vara svårt att hitta båda varianterna. (Den 1:a skall enligt rekommendationerna vara 5-50-17 alt 12-50-6, den andra 11-36-14 eller 15-30-15. Det jag har hemma är typ 5-1-5.) byta lysrör skall också göras nästa vecka har jag sett. Tror inte det går att byta i min lampa. Kanske måste skaffa en ny.

InläggPostat: 2013-12-03, tis, 11:38 
Vinnare av pokal!

Enligt schemat skall man när det är 10 veckor kvar byta till en "bloom booster" gödning (5-50-17, eller 12-55-6). Jag har inte haft tid att leta jättemycket efter gödning med det innehållet. De olika vanliga som jag använderhar något i stil med 5-1-4, så de passar ju inte alls i detta läge. Men jag hittade några påsar gödning som ingick när jag köpte ett startpaket från föreningen för många år sedan och som jag aldrig använt. De är 15-30-15. Man skall egentligen byta till det när det är 7 veckor kvar, men i brist på bättre använder jag det redan nu. Man skall också byta ett lysrör i varje lysrörshållare, som jag antar innehåller två rör var. Detta har jag inte möjlighet att göra, så jag kör på med det jag har. Slutligen skall man ta bort alla blommor och knoppar, och det är lätt gjort, för det finns inga ännu :lol: .

Hoppas du lyckas hinna med att sköta dina blommor enligt schemat du också Isabell!

InläggPostat: 2013-12-06, fre, 15:45 
Vinnare av pokal!

Ska bli roligt att se resultaten tjejer :D
Kram Elisabeth

InläggPostat: 2013-12-10, tis, 18:52 
Vinnare av pokal!

Ja, det skall bli kul att se hur det går. Hänger du med Isabell?

Nio veckor kvar. Det innebär fortsätt med samma gödning, öka ljustiden en timme och ta bort knoppar. Eftersom inga knoppar finns var det ju inte så besvärligt :lol: . Har ökat tiden på ljuset till 13 timmar, startade på 12.

InläggPostat: 2013-12-19, tor, 11:31 
Vinnare av pokal!

Aaaaaahhhhhh! Jag klarar inte det här! Nu är det plötsligt fullt med knoppar i min egen korsning. Tre stänglar... Det har säkert funnits en antydan till dem tidigare, men det är rätt trångt i mitten, så jag har inte sett dem. Eftersom blommor och knoppar är på väg bort överallt annars och jag ju egentligen inte har någon show att visa den på så får de vara kvar... Jag vet, det blir inte samma sak, men jag får göra bättre nästa gång. Jag fortsätter enligt schemat, dvs gödning med hög fosforhalt och denna vecka bladgödning igen. Måste säga att den Blue Dragon jag valde ut mår mycket bättre. De andra stackarna, som fått nöja sig med en ytterst oregelbunden vattning ser fortfarande trista ut. Det enda med min showplanta är att bladen står rakt upp. Undrar varför? Och som jag skrev ovan har den andra plantan det ganska trånt med bladen. Kan jag ha lampan för nära plantorna?

InläggPostat: 2014-01-03, fre, 16:32 
Vinnare av pokal!

Egentligen är det slut med mitt grow to show. Tripsen har drabbat, och en av plantorna som drabbats är en ny Rob's Hopscotch x self. Den hade knoppar så jag satte den vid lysröret för att de skulle slå ut. Så nu har jag jagat trips på den och på min fina showplanta. Den har 7 stänglar på gång, två har börjat blomma, jag tänkte låta dem sätfortsätta blomma om inte angreppet blir alltför stort, och jaga, jaga, jaga. Och giftbehandla. Hoppas det ger med sig då.

InläggPostat: 2014-02-10, mån, 13:54 
Vinnare av pokal!

Ack, allt havererar - plantor dör och tiden räcker inte till och... en massa annat behöver fixas. Jag har inte lusläst era senaste svar i den här tråden, ska göra det så fort som möjligt!

InläggPostat: 2014-03-03, mån, 13:24 
Vinnare av pokal!

Är det någon som är intresserad av att dra igång det här projektet på nytt? Såg att årsmötet skall vara den 24 maj, och när jag räknade tillbaka 12 veckor så skulle man i så fall startat i lördags. Men ett par dagar skall väl inte göra så stor skillnad. Jag tror jag blivit av med tripsen nu, så jag tänker välja ut ett par plantor i kväll som jag skall satsa lite extra på. Kanske till och med ett par som får stå i fönstret som vanligt också, det kan ju vara kul att se om det går bra där också nu när ljuset är på väg tillbaka. Även om jag inte räknar med att åka på årsmötet. Men om det är någon annan som skall dit kan det ju vara kul om man kan skicka med lite bilder :D .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]