Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-21, tis, 10:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vill så gärna ...
InläggPostat: 2012-09-12, ons, 18:29 
Frö

Hej! Jag är helt ny på forumet. Jag är väldigt förtjust i Paulior och helst trailervarianten men jag lyckas inte med dem och ärligt talat vet jag inte om jag vattnar för mycket, för lite, om det är för mycket ljus eller för lite Jag skickar med en bild. Kan ni hjälpa mig med lite skötselråd. Vad gör jag för fel?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Inläggsrubrik: Re: Vill så gärna ...
InläggPostat: 2012-09-12, ons, 19:25 
Vinnare av pokal!

Sådär brukar mina se ut när jag varit borta mycket och inte hunnit vattna så som jag borde. :? Troligen är allså uttorkning ett av problemen. För att få den att se finare ut skall du ta bort alla vissna blad. Vilken krukstorlek har du? Om möjligt bör du byta till en mindre. En tumregel är att krukan upptill skall vara ungefär 1/3 av kronans storlek. Troligen får du dessutom en hals när du plockat bort de döda bladen. Därför skall du försöka plantera ner den så att det är jord ända upp till bladen. Det kan vara svårt att både byta till mindre kruka och sänka ner blomman, så då kan det vara nödvändigt att hugga av toppen och sätta den i jord i stället. Då kan du sätta hela krukan med toppen i en plastpåse som du stänger till så att den står som i ett växthus ett par veckor så att den hinner bilda nya rötter.

Om det är en trailer du har problem med kanske det räcker att plocka bort döda blad och vattna. Jag är inte så hemma på dem, de få jag har vill inte bilda så mycket sidoskott, så jag skulle behöva lite stöd själv för att få dem fina. Men förhoppningsvis finns det någon annan som kan komma med bättre hjälp för trailers.

InläggPostat: 2012-09-25, tis, 16:28 
Vinnare av pokal!

Hej Rossi, välkommen hit!
För att vi ska kunna tala om vad du gör för fel måste vi först få reda på hur du gör :)

Spontant känner jag att krukan är lite för stor - vad är det för sort du har där, har den något namn? Hur gör du idag när du vattnar och hur ofta vattnar du? Vilket väderstreck har du dina plantor i?

InläggPostat: 2012-09-25, tis, 19:47 
Frö

Vet inte vilken sort men en småbladig trailervariant. Jag har den i norr. Vattnar ca. en gång i veckan underifrån - men visst, ibland har jag nog slarvat och vattnat uppifrån. Har en bekant som fick en likadan liten planta av mig och hon vattnar alltid uppifrån och hennes har vuxit och blivit stor och fin och blommar oavbrutet .... Hon har sin planta på ett bord inne i rummet. Kanske det som är skillnaden? Ska man inte kunna ha pauliorna i fönsterkarmen?

InläggPostat: 2012-09-25, tis, 21:09 
Vinnare av pokal!

Ljuset är ganska viktigt, så om din vännina har sin planta på en ljusare plats än ditt norrfönster är... så kommer hennes planta blomma bättre. Det finns ju undantag förstås, om man har norrfönster som får bra med morgon eller eftermiddagssol till exempel, så brukar plantorna blomma snällt också i norr.

Vattningen då, det är viktigt att du låter jorden torka upp lite grann mellan vattningarna, så att den inte är konstant fuktig. Särskilt om din planta står i norr, där det vanligen är lite mörkare och då tar det lite längre tid för jorden att torka upp, jämfört med om du vattnar en planta i söderfönster på exakt samma sätt och med exakt samma mängd. Rätt mängd vatten är olika för olika plantor, olika vädersträck, olika årstider. Om du lyfter lite i innerkrukan och känner att den är lätt, så är jorden torr och du bör definitivt vattna. Lotta, en av våra tidigare ordförande i föreningen, känner på bladen lite underifrån (petar med handen från undersidan av bladverket alltså, vet inte hur jag ska beskriva det i ord!). Om plantan är i behov av vatten så är bladen lite slaka och börjar hänga lite granna - har de tillräckligt med vatten i bladskaft och blad så är bladen ordentligt saftspända och spänstiga och slokar inte det minsta.

Det är bra om man håller sig till ett sätt att vattna - om du t.ex. vattnar underifrån så försök göra det varje gång. Du kanske ska prova att vattna ovanifrån istället, om det är lättare att komma åt? Det finns ingen tumregel som säger att man "ska" vattna underifrån eller ovanifrån - bara man håller sig till ett av sätten.

Min erfarenhet av trailers är inte så jättestor, men jag har noterat att om bladen börjar vissna och man plockar bort dem så blir plantan till slut ganska ful. Det behövs en del näring för att plantan ska orka vidmakthålla en sån stor bladmassa, så man får inte glömma bort att plantera om en gång per år (februari-mars brukar vara bra) så att plantan får ny fin näringsrik jord. Och som sagt, ha hellre en för liten kruka än en för stor - och om du har en kruka som du tänker dig att plantan ska "växa i" med tiden så måste du vara väldigt försiktig med vattningen (annars övervattnar du lätt och dränker rötterna), i det läget tycker jag det är bättre att vattna ovanifrån.

Hoppas något av detta är till hjälp!

InläggPostat: 2012-09-25, tis, 21:43 
Frö

Tack för svar! När det gäller min väninnas planta så står den som jag skrev inne i rummet, alltså mörkare än i mitt norrfönster.

Tack för alla råd om skötsel. Känner ju till en del sen tidigare men vet ändå inte vad jag gör för fel. Om du tittar på hur min planta ser ut -har den då fått för lite eller för mycket vatten?

Menar du att man kan ha en planta i söderfönster? Trodde att bladen brändes då (i alla fall på sommaren).

Hm, knepigt! Vill så gärna ha fina paulior.

InläggPostat: 2012-09-26, ons, 12:31 
Vinnare av pokal!

Barbro tyckte att din planta ser ut som hennes gör när de har fått för lite vatten. Det är svårt att säga vad du gör för fel utan lite mer information; hur mycket vatten får den varje gång du vattnar? Står det kvar vatten på fatet eller suger den upp allt direkt? Om du regelmässigt ger för lite vatten så blir plantan extra utsatt de gånger du glömmer vattna. Prova att vattna enbart ovanifrån istället, så är du säker på att de rötter som är längst upp i krukan också får vatten.

När du regelbundet övervattnar eller låter plantorna torka alldeles för mycket så tar rötterna skada. För mycket vatten tränger undan syret i jorden och rötterna ruttnar. Det är svårt att få ner fukt i en jordklump som har torkat ihop och blivit stenhård, och om rötterna är ihoptorkade kan de då inte heller ta upp något vatten. När rötterna tar skada så minskar bladvolymen, och fortsätter man då att vattna lika mycket som tidigare så finns det stor risk att man övervattnar. Plantera om i fräsch jord i en ren kruka som är någon cm mindre i diameter än den krukan du har nu.

Även om din väninna har sin planta inne i rummet så kanske det rummet har fönster från andra väderstreck än norr - då blir rummet ljusare större del av dygnet, än ett rum bara med norrfönster. Har du några buskar eller hus utanför ditt norrfönster som kan skugga? Får du in något direkt solsken genom det fönstret?

Det går att ha sina plantor i söderfönster, men rekommendationen är att skugga dem så att de inte får direkt starkt solsken på sig. Samtidigt vet jag att det finns många som har sina plantor oskuggade i söderfönster och inte tycker att plantorna tar skada av det - man får prova sig fram och se vad som funkar i ens eget hem.

Det kortaste svaret skulle vara att du ska göra precis som din väninna gör - placera plantan i ett rum med samma ljusinfall från de olika väderstrecken, vattna som hon gör, använd samma sorts jord som hon gör, samma krukstorlek som hon skulle använda till en planta i den storlek som du har. Men det kan vara annat som påverkar också - mikroklimatet med drag och temperatur kan vara olika mellan olika hem, och vattenkvaliteten kan vara olika också beroende på var man får sitt vatten ifrån. Men prova dig fram, plantera om din planta, ändra ditt vattningssätt och försök hitta en placering som har lite mer ljus än ditt norrfönster.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]