Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-25, mån, 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Larv på blad?
InläggPostat: 2012-07-17, tis, 14:00 
Frö

Trodde inte jag skulle behöva springa hit för hjälp så snart men nu har jag hittat något på en av mina blommor som jag inte har en aning om vad det är! Det började med en planta som fått två jättesidoskott så jag delade hela kalaset på tre för två månader sen kanske. Stackars moderplantan fick endast en bråkdel av rötterna, hela yttre kransen av blad slokade och klipptes bort och den har kämpat på sen dess (ovanpå det så planterade jag den konstigt först så fick plantera om den efter ett par veckor när jag hade läst på mer... :oops: ). Så igår upptäckte jag en ullus på den, ve och fasa! Lusen fick en dusch av såpa och sen åkte hela krukan in i en påse. I valet och kvalet mellan om man ska satsa på såplösning och mekaniskt arbete eller köpa de dyra insektspinnarna så kollade jag igenom plantorna som stått bredvid den, de två sidoskotten som klarat sig långt mycket bättre och hittade de här larverna (?) på den ena av dem. Dom är kanske fyra-fem stycken och är ungefär två millimeter långa. Pillade bort en torkad, c-formad sak. Vad är det, hör dom till ullössen eller är det något helt annat? :shock:

Kan lugnt säga att provado-pinnarna ligger närmre till hands nu, ska nog palla mig iväg och införskaffa mig det snart. ;)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Inläggsrubrik: Re: Larv på blad?
InläggPostat: 2012-07-18, ons, 17:48 
Vinnare av pokal!

Hejsan,
Tyvärr har jag ingen aning vad det är men
med lite tur svarar det snart ngn som kan :?
Lycka till
Kram Elisa

InläggPostat: 2012-07-20, fre, 11:01 
Vinnare av pokal!

Jag vet tyvärr heller inte vad det kan vara! :(
Men jag hoppas att du får bukt med det! :)
Berätta gärna här hur det går...
Lycka till!
Kram Nina :) :)

InläggPostat: 2012-07-22, sön, 18:07 
Frö

Tack för svaren! Dom torkade in efter ett tag och jag har inte sett några nya så jag antar att det inte var något farligt! :D (Den närmaste gissningen jag har är att det är något som svullnat upp när jag såpsprejade men exakt vad har jag ingen aning om.) Antar att jag överreagerade lite också med tanke på att jag precis hittat ullöss...

Nu har jag efter en lite grundligare kontroll hittat flera knappt millimeterstora ullöss på en orkidé som jag fick för några veckor sedan och funderar på om det är den som är boven i dramat. Vart har dom kommit ifrån, blomman med en stor lus eller den med flera minisar? Orkidén är i alla fall satt i karantän den med, men jag hade ingen plastpåse som var tillräckligt stor så jag fick vira in den i plastfolie vilket ser lite skumt ut. :mrgreen: Hoppas att dom inte sprider sig mer nu!

InläggPostat: 2012-07-22, sön, 20:03 
Vinnare av pokal!

Hejsan regnskog,
Håller tummar för att det var en rymling och att du slipper
några fler.
Överreagerar gör vi väl alla lite ibland innan man hinner tänka efter :D
o då,man pysslar o grejjar o sen kommer det ovälkomna gäster :shock: huvaligen :!:
Kramar Elisa

InläggPostat: 2012-07-30, mån, 20:53 
Vinnare av pokal!

Ick, aldrig roligt när det händer nåt med ens plantor - ohyra är ju den stora fasan, särskilt om man har många plantor. Hoppas du får bukt med det! En av många tumregler: karantän för nya plantor (hur man nu ska lyckas med det, när det är proppfullt överallt - men en plastlåda eller plastpåse funkar också, bara tills man ser att den inte hade med sig några ovälkomna "gäster").

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]