Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2012-03-16, fre, 18:08 
Vinnare av pokal!

Bild
Jag undrar vad det gröna är som har växt upp i min blomma. Jag har några blommor till med små gröna knölar i. Jag har när jag tänker efter sett det innan i någon annan blomma men jag vet inte vad det är så undrar därför.

InläggPostat: 2012-03-16, fre, 21:11 
Vinnare av pokal!

Hej Sliza!

Det är en frökapsel som börjat växa till sig. Jag antar att du inte har försökt pollinera själv, för då hade du nog gissat på att det kunde vara det. Det är nog bra om du tittar efter ohyra, om man inte själv har försökt korsa sina saintpaulior finns risken att det är små kryp som hjälpt till. Det är inte så jättevanligt att de sätter frö utan hjälp av djur eller människor, men jag har läst någonstans att det kan förekomma. Hoppas du inte hittar några otrevliga gäster på blommorna, och att din frökapsel mognar. Då kan du så egna frön!

/Barbro

InläggPostat: 2012-03-17, lör, 10:48 
Vinnare av pokal!

Barbro skrev:
Hej Sliza!

Det är en frökapsel som börjat växa till sig. Jag antar att du inte har försökt pollinera själv, för då hade du nog gissat på att det kunde vara det. Det är nog bra om du tittar efter ohyra, om man inte själv har försökt korsa sina saintpaulior finns risken att det är små kryp som hjälpt till. Det är inte så jättevanligt att de sätter frö utan hjälp av djur eller människor, men jag har läst någonstans att det kan förekomma. Hoppas du inte hittar några otrevliga gäster på blommorna, och att din frökapsel mognar. Då kan du så egna frön!

/Barbro

Wow vad coolt :D Jag har försökt pollinera andra för två år sedan men när jag väl gjorde det så upptäckte jag ohyra. Denna har jag haft hemma 2 månader och har inte sett till någon ohyra men jag ska kolla över fönsterbrädet en gång till så att säga nu när jag vet vad det är.
Ännu en dum fråga, hur vet jag om kapseln mognar och hur ska jag göra nu liksom? Blommorna har börjat ge med sig (inte just den dock), ska jag låta den sitta kvar sedan när den börjar vissna?

Tack så mycket för din hjälp än så länge :)

InläggPostat: 2012-03-19, mån, 09:26 
Vinnare av pokal!

När blomman börjar vissna kan du försiktigt pilla bort kronbladen om du vill, sen sitter kapseln där i fler månader. Har läst att det kan ta så mycket som 9 månader, men för mig har det rört sig om 4-5 månader från pollinering. Och då tar det ju ett par veckor innan man har en tydlig frökapsel. När den är mogen så börjar stängeln vissna och inom en vecka eller två har frökapseln krympt ihop och blivit brun. Du kan plocka bort den när stängeln är vissen, men jag tror att det är bra att låta kapseln torka helt innan man öppnar den, har inte provat att göra det på en gång så jag vet inte säkert. Men eftersom fröna är som små dammkorn är det säkert bra att det är ordentligt torrt, så inte fröna fastnar i en fuktig kapsel.

Lycka till med din kapsel! Försök vara noggrann med vattningen så att den inte torkar ut. Jag har vid något tillfälle fått frön som inte grott alls, och jag tror det berodde på att den torkade ut lite för mycket vid ett tillfälle. Strax efter torkade kapseln in, fast det bara gått 3 månader, så det var säkert därför.

InläggPostat: 2012-03-19, mån, 11:56 
Vinnare av pokal!

Hejsan,
Det här måste du fortsätta informera om,
spännande :D
Kram Elisa

InläggPostat: 2012-03-21, ons, 22:22 
Vinnare av pokal!

Ja detta är ju jättespännande!
jag vill också höra mer om hur
detta avlöper... hoppas det inte
ärohyra på din planta, Sliza!
Kram Nina

InläggPostat: 2012-04-22, sön, 22:54 
Vinnare av pokal!

Hur har det gått med frökapseln? Det här var en tråd som passar bättre under Odling, så jag flyttar den dit...

InläggPostat: 2012-05-06, sön, 12:24 
Vinnare av pokal!

Jag är också jättenyfiken, Sliza! 8)
kram Nina

InläggPostat: 2012-05-08, tis, 19:06 
Vinnare av pokal!

Ojoj vad längesedan det är jag var här! Jag har tänkt uppdatera er men har haft fullt upp med en liten valp :) Nu sover hon så då kan jag surfa lite. Jag ska försöka fota blomman igen eller kapseln, så ni får se hur det ser ut, om ni tror jag har tur :) Blomman har nu vissnat men stängeln är ännu stabil så jag hoppas ju lite på att jag har tur.

InläggPostat: 2012-05-10, tor, 10:32 
Vinnare av pokal!

Bild
Så här såg den ut igår. Lite svårfotad men jag hoppas ni ser.

InläggPostat: 2012-05-10, tor, 18:26 
Vinnare av pokal!

Hejsan på dig :D
Kul att få en uppdatering med bild,
är spännande att se vad det blir av den :)
Valp,huva mycket men angenämt jobb.
Vad är det för sort,valpen alltså :D
Kram Elisa

InläggPostat: 2012-05-12, lör, 10:52 
Vinnare av pokal!

Jo det är en hel del jobb, jag tyckte det var mycket jobb med en sjuk hund men valp är värre :)
Hon är blandis mellan Border Collie, Golden, Schäfer och Irländsk Setter.
Bild

InläggPostat: 2012-05-12, lör, 10:54 
Vinnare av pokal!

Oj så stor bilden blev! Nåväl jag kan ju ta bort den när ni fått kika på henne så kommer den inte störa om någon läser tråden i framtiden.
Jag hoppas nu att det är en frökapsel som det kommer bli något av, det vore ju lite kul att ha lyckats utan att lyfta ett finger egentligen.

InläggPostat: 2012-05-13, sön, 22:59 
Vinnare av pokal!

Vilken underbart söt och fin hund, Sliza!1
Hon är ju helt bedårande! 8) 8) 8)
Hoppas det går bra med din frökapsel, jag skulle gärna vilja kunna det
där med att pollinera... verkar roligt och spännande!
Ha det gott så hörs vi!
Och du, ge din härliga valp en stor kram från mig!
Kram Nina

InläggPostat: 2012-06-02, lör, 15:25 
Frö

Har smygit omkring forumet lite men ville gärna berätta att jag fått såna på min planta med! Från början var det bara ett test från min sida att se hur svårt det var så jag försökte med lite pollen från min andra blomma, sen hade den plötsligt TVÅ frökapslar! Vid närmare koll visade det sig att blomman som gav frökapsel nummer två hade "luktat på sig själv" vilket förklarade saken.

Oerhört spännande projekt, blev inspirerad att inhandla fler blommor så småningom så jag känner redan att jag håller på att fastna i träsket! :mrgreen:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]