Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-25, mån, 00:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: sortlista
InläggPostat: 2011-11-13, sön, 08:41 
Vuxen planta

vet int om jag är på rätt ställe nu för denna fråga.Men jag har hört att de fins en sortlista någonstans som man får skriva ut själv,,,stämmer de,sen är de visa år som inte fins med men går att köpa någonstans,,var och vad kostar den...
skulle villa ha en sån för nu vet jag inte om de SP jag har är eller rättare sakt skall vara stora små mini ,,eller de är väl sånt som finns med på dessa sort listor,bra för att kunna välja krukstorlekar.....

Inläggsrubrik: Re: sortlista
InläggPostat: 2011-11-15, tis, 13:38 
Vinnare av pokal!

Hej Vivi!
Digitala sortlistan finns i medlemsavdelningen på forumet - inloggningsuppgifter till de sidorna finns i Saintpauliavännen (så det är en avdelning som är tillgänglig för medlemmar i föreningen). I Saintpauliavännen publiceras också varje år en nyhetslista, och tanken är att den digitala sortlistan ska uppdateras med nyheterna - men vi har bytt sortregistrator och den digitala sortlistan har halkat lite på efterkälken med uppdateringarna.

Om du inte vet vad det är för sorter du har så är det inte så säkert att de finns med i Saintpauliasällskapets sortlista - där finns bara registrerade, namngivna sorter (alltså vanligen inte handelssorter som man kan köpa ute i butikerna). Vad är det för plantor du har som du undrar över? Om du har namn på dem och inte är medlem i föreningen kan jag söka i sortlistan och se om de är registrerade, och i såna fall ta fram beskrivningar åt dig.

InläggPostat: 2011-11-15, tis, 14:55 
Vuxen planta

HEJ o tack för ditt svar men jag är nybörjare men hunnit skaffa mej ett 40 tal blad o småplantor.Och nu är de så att jag vet inte im de är stora eller små,minisar och de är svårt välja krukstorlek för att behålla rätt storlek på sin planta vid omplantering mm

InläggPostat: 2011-11-15, tis, 15:57 
Vinnare av pokal!

Har du fått några namn på dem? Annars är det nog mest att chansa på att små blad kommer från små sorter osv. Oavsett vilken storlek den vuxna plantan kommer bli så får du börja med små krukor (ca 4-5 cm diameter) och arbeta dig uppåt, långsamt. En gammal tumregel är att den vuxna plantan inte ska ha större kruka än att den är 1/3 i diameter av hela plantans diameter, men det funkar inte riktigt för halvmini och miniatyrer (de är så små till att börja med, krukorna måste vara större än enligt den där tumregeln). Viktigt är att krukans diameter inte bör vara större än plantans diameter, om det är en vuxen planta. Om en planta mår bra och blommar rikligt i den krukstorlek den har, så behöver man ju inte byta upp sig till en annan krukstorlek - det är bara lite jordbyte som behövs varje år i såna fall.

Men som sagt, om du har fått några namn så tala om det här så ska vi se om vi kan hjälpa dig med officiella beskrivningar och krukstorlekar. Annars, om du har bilder du kan lägga in i forumet, så kan vi ge råd utifrån dem. Och slutligen, om du inte har bilder, så gör en lista här där du mäter hur stora bladen är på längden och bredden (på ett ungefär) och försök beskriva plantorna (och blommorna, om du hunnit få några sådana). Om du har köpt eller fått blad av någon så försök höra med den personen om den har mer uppgifter om plantan (det måste den ju ha, om den hade en vuxen planta att ta blad av).

InläggPostat: 2011-11-15, tis, 18:16 
Vuxen planta

jag har köpt alla, och har rätt namn på allae är jätte noga så dom int skall blandasihop. men vill veta vad de är meningen att dom ska ha för storlek som vuxen.så jag har hört att de fins såna listor någonstans att se och att man får köpa en del som inte finns på internet

InläggPostat: 2011-11-16, ons, 08:10 
Vinnare av pokal!

Som sagt: Ja det finns en sortlista på Saintpauliasällskapets hemsida, under rubriken "Medlem". Den är bara tillgänglig för medlemmar i föreningen. Inloggningsuppgifter till den finns i medlemstidningen Saintpauliavännen. Det finns ingen garanti för att alla dina plantor finns med där, för listan täcker inte ALLA saintpaulior som finns. De senaste årens komplement till sortlistan går att köpa genom medlemstidningen Saintpauliavännen.

Vad heter dina saintpaulior? Om du inte är medlem i föreningen kan jag söka fram beskrivningar i sortlistan åt dig.

InläggPostat: 2011-11-16, ons, 08:47 
Vuxen planta

Tack för hjälpen jag är medlem så jag skall beställa dessa listor sen skall ja kolla på dom som fins på hemsidan,,,jag om jag nu hittar dom annars får ja fråga på forumet de sins så många duktiga där tack tack för allt

InläggPostat: 2011-11-16, ons, 12:11 
Vinnare av pokal!

Men Vivi, vi är ju på forumet just nu ju :) Det blev nog lite förvirrat där ett tag, och jag är säker på att jag missade att svara på något, men jag hoppas att du fått mer klarhet i det hela nu!

Om jag var du så skulle jag börja med att söka i digitala sortlistan på hemsidan - om du hittar beskrivningarna där så behöver du ju inte köpa komplementen. Förhoppningsvis kan vi uppdatera digitala sortlistan till nästa års nyhetslista kommer ut, så att allt finns där.

Titta i Saintpauliavännen efter inloggningsuppgifter till medlemssidorna, sen går du till hemsidan och klickar på 'Medlem' och fyller i inloggningsuppgifterna. Klicka dig vidare till sortregistrering/sortlista och sen kan du söka (den kommer fråga efter samma inloggningsuppgifter en gång till).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]