Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-22, fre, 15:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-11-02, ons, 07:53 
Vinnare av pokal!

Så, min fråga om vi ska ha ett odlingsprojekt fick ju respons :) Kul!

Ja som ni konstaterade så går det ju lite fortare för bladen att växa om vi väntar till våren, för alla har inte lysrörshyllor. Då går det också att samordna så att alla sätter blad av samma sort/sorter - vi kan ordna så att någon skickar ut blad till alla, då får även de som bara har namnlösa sorter något namnat att odla. Jag tänkte att om vi vill dra igång något nu så kan man ju sätta ett valfritt blad från den egna samlingen, men det är helt klart roligare att sätta "något nytt" (fast det kanske inte blir någon nyhet för alla) och det är roligast att alla odlar samma sort så att man kan jämföra med varandra!

Det har varit flera såna här projekt i mailgruppen AVInternational, som har medlemmar från massor med länder. Där avslutades det för det mesta med en liten virtuell utställning - folk röstade på vilken planta som var finast i slutet av projektet. Men många projekt var bara odlingsprojekt, utan utställning på slutet.

Så här gick ett utställningsprojekt till, kanske kan vi använda oss av något av det:
Någon ställde upp med en planta som kunde ge tillräckligt med blad, och alla skickade en slant till den personen. Sen skickades det ut bladpaket till alla - och ingen fick reda på vad det var för sort. Alla planterade sina blad ungefär på samma dag, och så tog man ett foto med jämna mellanrum och mailade in till webmaster för projektets hemsida. Alla bilder lades upp på nätet så att man kunde se och jämföra. Inga namn sattes ut på vem som odlat vilken planta. Sen i slutet har jag för mig att vi hade en enkel bedömning, eftersom vi hade några kvalificerade domare i gruppen - och så avslöjades namnet på vinnaren. För skojs skull hade vi en gissningstävling om vilken sort det var som hade odlats.

Det går ju att ändra på det där ganska mycket - man behöver t.ex. inte ha en utställning på slutet, och man behöver inte begränsa sig till att skicka in bilder varannan månad (det kommer ju vara en löpande diskussion ändå, allteftersom det händer saker med plantorna). Och så kanske inte alla har möjlighet att ta digitala bilder och visa dem i forumet (vi har ju inget fysiskt bildutrymme i forumet), så kanske är det här ett bra tillfälle att vi hjälper varandra och lär de som inte kan att skapa album online?

Jag kan nog odla upp en planta och skänka blad, mot en slant för att täcka porto & packkostnader. Om vi avslöjar namnet från start så kan ju folk som har den sorten redan bara ta ett blad av den egna plantan och rota.

Vad säger ni? Har ni varit med i några såna här projekt tidigare, kanske med andra växter? Jag har bara sett de som AVInternational har haft, och så vet jag att Fuchsiasällskapet, när de fanns, brukade dela ut/sälja sticklingar av samma namnsort till medlemmarna vid en viss tidpunkt - och sen på skördefesten på Bergianska Trädgården i september så hade folk med sig sina plantor och visade upp dem (skillnaden mellan plantorna var enorm!).

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 12:44 
Vinnare av pokal!

Hej Isabell och alla andra!

Jag tycker det låter kul med Isabells förslag att vi i vår sätter blad av samma planta allihop vid en viss tid. Extra kul låter det med att inte veta vad som kommer upp! Då kan det bli mycket gissningar innan vi är klara :P .

Men kanske vill ni göra något innan dess? Om ni inte är för många så skulle jag kunna skicka ut fröer till er. Jag köpte frö av Babylons Natt x self (alltså pollinerad med sig själv) från Gesneriasterna och sådde i våras. Jag sådde ca hälften av fröerna, vilket innebär att jag har lite kvar. De hade bra grobarhet, så även om ni inte får så många var borde några gro i alla fall. Några intresserade?

Barbro

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 17:43 
Vinnare av pokal!

I kategorin korkade frågor... ;) Vad är Babylons Natt för en? Varför känns det som att jag borde ha koll på den... Lindskog, Älgekrans...?

Det låter spännande att så - jag har aldrig lyckats med några gesse-frön, men jag provar gärna.

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 20:13 
Vinnare av pokal!

Ingen korkad fråga alls, enligt sortlistan är Lindskog hybridisör. Det är en standard trailer som beskrivs så här:

Enkel. Blåsvart. Mörka spetsiga tandade blad.

Det är allt jag vet om den, har sökt men inte hittat någon bild. Om någon vet mer vore det spännande att höra det.

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 20:55 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro,
Låter intressant o Lite läskigt :lol: att fröså
men jag är gärna med.
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-11-04, fre, 10:33 
Vinnare av pokal!

Jag är också intresserad barbor!

InläggPostat: 2011-11-04, fre, 11:53 
Vinnare av pokal!

Kul att ni vill prova!

Om ni PM:ar mig era adresser så skickar jag ut fröer till er. Ni behöver inte betala något, men om det blir någon speciell sort av det hela tar jag gärna emot ett blad!

Kram Barbro

InläggPostat: 2011-11-04, fre, 16:37 
Vinnare av pokal!

Får jag också vara med?

InläggPostat: 2011-11-04, fre, 18:30 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro,
har skickat ett pm till dig nu,hoppas att du har rätt i hur det funkar
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-11-05, lör, 09:17 
Vinnare av pokal!

Hej Sliza!

Du kan också vara med, jag kan nog dela upp det i fyra delar. Men jag varnar er, det blir inte så många frön i varje portion. De är så små så det är svårt att säga hur många det är, men ni får nog 5-10 stycken var.

Eliza: Det fungerade alldeles utmärkt med PM:et!

Ha en bra helg allihop!

InläggPostat: 2011-11-05, lör, 11:26 
Vinnare av pokal!

Ohoh,det är så spännande,
känner mig som en unge som väntar på klapparna på julafton.
Men som sagt behöver nog instruktioner så att man gör
så rätt man kan.
Ha en riktigt skön helg
Kramar Elisa

InläggPostat: 2011-11-09, ons, 00:11 
Vinnare av pokal!

Hallå!

Nu har jag delat upp fröerna i fyra högar. Elisa och Sliza, era ligger i kuvert, och skall postas i morgon. Nina och Isabell ni får era när jag fått adressen.

Lite råd inför sådden:
Fröerna är mycket små, som dammkorn, så det är bra att hålla till över ett vitt papper när ni öppnar kuverten (eller i alla fall de små paketen med fröerna som finns i kuverten).
Jag har använt såjord när jag sått mina fröer, men jag tror att det kan vara bättre att blanda såjorden med perlite och vermiculite. Såjorden blir så kompakt om den torkar ut, och är svår att få att suga upp vatten igen. Eftersom ni får så få fröer räcker det med en liten kruka att så i. Försök sprida ut fröerna så mycket som möjligt. Fukta jorden ordentligt, gärna underifrån. För mig har det tagit minst 2-3 veckor innan de första fröerna har grott, men det kan ta mycket längre än så. När de kommit upp är de pyttesmå, så små att det bara är små gröna prickar i jorden. Jag har läst att man kan stimulera gesneriaceer till att växa snabbare genom att plantera om ofta. Jag har inte provat själv, men de växer väldigt sakta om man inte gör det. Ett råd jag sett är att plantera om varannan vecka. Men i början räcker det då med att lyfta upp och sätta ner dem igen. Jag har som sagt varit dålig på detta, men jag provade att flytta runt dem en gång, och efter det grodde några till. Jag vet inte om det berodde på att jag rörde runt eller om det bara var slump, men det var ju trevligt i alla fall, och då hade det gått över en månad sedan de första grott. Om man håller på och planterar om ofta tror jag att det är bäst att fortsätta ha de små plantorna under plast. För mig har många dött efter omplantering när jag inte täckt dem. Det blir en liten chock för dem. Och skall man resa bort när de är små är det också bra att täcka dem så att de inte torkar ut.

Jag har säkert inte täckt allt ni undrar över här, ställ frågor om det är mer ni funderar på. Jag har inte gjort så många försök själv än, men jag skall svara efter bästa förmåga. Kanske finns det fler därute som också provat som kan ge råd, om de bara hittar hit.

Lycka till allihop!
Kram Barbro

InläggPostat: 2011-11-09, ons, 11:26 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro,
Det ska bli så roligt det här.
Tänkte ställa krukan i mitt miniväxthus tillsammans
med bladen. Måste man väl kunna??
Hoppas du och alla andra har det lika fint som jag idag ,solen skiner med alla
sina strålar.
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-11-09, ons, 13:45 
Vinnare av pokal!

Ååh vad spännande! Jag ska försöka göra som du har skrivit, om man inte lyckas med försöket så kanske de klarar att växa upp ändå även om det går långsammare. Först ska de ju gro sedan får man kanske börja planera :) Riktigt kul!

InläggPostat: 2011-11-09, ons, 23:17 
Vinnare av pokal!

Hej!

Elisa, det borde gå utmärkt att ha krukan i miniväxthuset. Det viktiga är att luftfuktigheten blir hög.

Ser att jag missade att berätta en viktig sak. Fröerna är ljusgroende. De skall alltså strös ut över jorden, och sedan inte täckas med jord. Jag tror att det räcker med ljuset i fönstret för att de skall gro, men för att de skall växa bättre när de väl kommit upp är det bra med tilläggsbelysning. Har ni inte lysrörshyllor så kan man använda en vanlig lysrörslampa, eller som jag använt, en skrivbordslampa med lysrör. Har man lysrör över diskbänken går det också bra.

Hoppas ni får breven i morgon! Skall bli så spännande att följa hur det går för er!
Kram Barbro

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]