Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-25, mån, 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-10-18, tis, 17:03 
Vinnare av pokal!

Hej alla!

Det är så roligt att läsa om spänningen ni nya känner när det kommer upp små nya plantor! Jag tycker också fortfarande att det är spännande att se hur nya plantor kommer upp. Hoppas att allt går väl för er och att de klarar sig över vintern! Lysrörshyllor är självklart till bra hjälp. Själv har jag inte ordnat någon än, fast jag borde, jag har långt ifrån plats för allt jag har, maken klagar på att det finns växter överallt. Men nu till min senaste spännande upptäckt: en korsning mellan min Mini5 (finns under bilderna nedan) och Blue Dragon (fick bara upp en planta) har satt knopp! Så nu går jag i spänd förväntan och undrar hur denna blomma skall se ut! Hoppas mina andra frölingar från andra korsningar skall komma så långt också, men de är mycket mindre så det dröjer nog till våren. Har även korsat Mini3 med Blue Dragon och Rob's Sarsparilla med Mini2. Så har jag köpt frö från Gesneriasterna av Babylons Natt x self som jag fått upp ett antal av också men de är fortfarande pyttesmå. Jag har frökapslar också på gång, Mini3 x Looking Glass och EK-Rubinovoe Rozdetsvo (ej säker på stavningen) x Looking Glass, men det dröjer några månader till innan de kan skördas.

Lycka till med odlingen allihop!
Barbro

InläggPostat: 2011-10-18, tis, 19:29 
Vinnare av pokal!

Hej barbro!
Så spännande det låter med dina fröförökningar!
jag hoppas du tittar in här lite då och då och berättar om hur det går!
Det skulle vara jätteroligt att läsa om!! :D
Har du många santisblad på gång nu?
Jag har nog ca 100 och det kommer nya småplantor så gott som var dag...
det är jätteroligt!
Har börjat lite med streppar också, har köpt en liten planta och
idag fick jag ett blad som jag delat i 4 delar och satt...
ska bli så spämnnande aTT SE HUR DET SKA GÅ!
Har du många Saint paulior och andra gessar?
Vi kanske kan göra nåt byte till våren...
Ha det så gott!
Kram Nina

InläggPostat: 2011-10-19, ons, 10:46 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro,
Det låter avancerat det där men kul.
Själv har jag inte så många blad o plantor men det
är ändå spännande att följa deras utveckling.
Hoppas vi får höra o se hur det går med dina nyodlingar. :shock:
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-10-19, ons, 11:48 
Vinnare av pokal!

Jag skall visa bilder när det äntligen blir en blomma. Än är det bara en liten knopp, så det tar väl några veckor till. Jag byter gärna plantor och blad till våren. Eller tidigare om det är så att någon vill byta som bor i Stockholmstrakten. Några blad har jag inte på gång just nu, det räcker med alla frösådder. Förutom Saintpaulior även en massa andra Gesneriaceer. Jag har alldeles för många, men en del dör ju på vägen till vuxen planta. Det är Episcior, Smithianthor (fast de flesta av dem håller på att gå i vintervila nu, men en rizhom har börjat skjuta nya skott??), Sinningior och förmodligen en del annat också som jag inte kommer på nu. En del lite större och andra har knappt kommit upp. De håller sig små också eftersom jag inte hinner plantera om i den takt som jag borde. Har läst att man bör plantera om varannan vecka för att få optimal tillväxt. Jag hinner väl med varannan månad...

Att fröföröka är inte så avancerat som det kanske låter, men det tar tid. Och plats. Men det är jättekul! Hoppas fler vill prova på!
Kram Barbro

InläggPostat: 2011-10-19, ons, 12:34 
Vinnare av pokal!

Det verkar intressant det där med fröodling... vet du någon bok eller annat som man kan läsa om detta?
Tyvärr bor jag inte i stockholmstrakten, så ev byte få¨r vänta till våren... har fullt i min hylla nu också så jag kan inte ha mer just nu... hoppas på en till hylla vid jul någon gång... men den lär väl bli full rätt snart den med!
Har du streppar?
Blir det alltid en ny sort när man fröförökar tex en saint paulia eller annan gesse?
Har inte riktigt fattat det där...
Ha en fin dag..kram Nina

InläggPostat: 2011-10-29, lör, 20:41 
Vinnare av pokal!

Hej Nina!

Ja, jag tycker det är jättespännande med fröodling, det kanske märks :lol: . Första gången jag läste om korsning av saintpaulia var i "Allt om krukväxter", Jubileumsserien delen "Nya krukväxter". Men det finns säkert fler böcker att läsa om detta i.

Jag byter gärna lite i vår, vi får hoppas att de intressanta överlever till dess. Annars tänkte jag att det är bra att få ut dem till andra, ifall de dör hos mig.

Inga streppar här, ännu... Det kanske blir en vacker dag, de är ju också vackra!

Om fröna är från rena arter, dvs inte någon korsning, så blir de nya plantorna likadana som mamman och pappan. Men när man korsar två olika så kan man få allt möjligt. Ju mer olika föräldrarna är, desto större borde spridningen på barnplantorna bli. Om man självpollinerar en korsning får man också avkomma som kan skilja åt en hel del, hur mycket beror på korsningens föräldrar.

Nu borde den snart slå ut, jag går och tittar på den flera gånger om dagen, knoppen börjar vara riktigt stor, hoppas att blomman liknar Blue Dragon, men på en mindre planta, diametern på mina största Blue Dragon är ca 40 cm, lite för stort egentligen, men de är ju så vackra!

För övrigt upptäckte jag att en annan frösådd planta började blomma här om dagen, har helt missat den. Det var från köpt frö, och plantan skulle vara en standard. Den är liten och har vanliga blå violer. Om den inte visar några speciella extra bra egenskaper kommer jag inte föröka den vidare.

Kram Barbro

InläggPostat: 2011-10-29, lör, 21:12 
Vinnare av pokal!

Hejsan Barbro,
Vad häftigt,det är jättespännande att följa din frösådd,
ska bli kul att se bilder på dem sen.
Ha en skön kväll
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-11-01, tis, 17:50 
Vinnare av pokal!

Hej!

Måste bara berätta att den har börjat slå ut nu! Den verkar inte bli så häftig som Blue Dragon, men fin ändå. Någon lilaaktig nyans, med krusig kant. Eventuellt halvdubbel. Skall ta kort om några dagar när den slagit ut ordentligt, det är fortfarande svårt att se exakt vad det skall bli.

Hälsningar Barbro

InläggPostat: 2011-11-01, tis, 19:25 
Vinnare av pokal!

Hej Barbro,
Säger bara kul,kul,kul.
Ska bli roligt att få se din skapelse :shock:
Kram Elisa

InläggPostat: 2011-11-02, ons, 17:14 
Vinnare av pokal!

Nu har jag lagt in bilder på min nya saintpaulia under Våra Bilder. Nu skall det bli spännade att se om den fortsätter att blomma likadant.

Kram Barbro

InläggPostat: 2012-10-01, mån, 13:57 
Vinnare av pokal!

Kul att läsa sina gamla inlägg. Jag kan berätta att mina 3 Mini3 x Blue Dragon alla har blommat och såg ut ungefär som Mini3, alltså inget speciellt nytt. En av dem har dött, men de andra är kvar. Sen har en Rob's Sarsparilla x Mini2 börjat blomma, en är precis på väg att slå ut och ytterligare minst två har knoppar. Den som börjat blomma har små blommor, de första med lite konstigt utseende med 4 eller 8 kronblad som såg lite trasiga ut. Nu har det börjat bli 5 kronblad och den ser ganska vanlig ut men rätt söt. Rosa är den. Vi får se vad den utvecklas till. Alla i den korsningen är små till växten, bladformen varierar från släta ljusgröna blad till mörka vågade (som Sarsparillan). Jag är mycket spänd på vad som skall visa sig från den korsningen. Mina Mini3 x Looking Glass verkar däremot bli rätt stora allihop, i alla fall de som jag planterat i var sin kruka. De börjar växa ur sina 5 cm krukor. Inga knoppar där än vad jag sett.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]