Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp mig välja blad
InläggPostat: 2011-05-07, lör, 16:30 
Frö

Jag vill sätta ett blad av denna men den är ganska liten, vilket blad ska jag välja?
Bild

Inläggsrubrik: Re: Hjälp mig välja blad
InläggPostat: 2011-05-09, mån, 13:11 
Vinnare av pokal!

Man brukar säga att man inte skall ta ett för nytt blad och inte ett för gammalt. Jag skulle välja ett av de yttre bladen om de ser fina och friska ut, och gärna välja ett som gör att symetrin på det som är kvar blir så bra som möjligt. Om de yttersta börjar bli lite äldre, och kanske inte se riktigt så fräsha och fina ut, så tar man ett som är innanför, men fullvuxet. Det kan vara svårt att avgöra från bilden, men det ser ut som om de inte är så gamla, i alla fall börjar de inte tappa färg och så. Om de ser ok ut i övrigt skulle jag i första hand ta de som är lite skadade, de ser ju ändå inte så bra ut på plantan, men kan ändå ge fina bebisar.
/Barbro

Inläggsrubrik: Re: Hjälp mig välja blad
InläggPostat: 2011-05-09, mån, 16:51 
Frö

Barbro skrev:
Man brukar säga att man inte skall ta ett för nytt blad och inte ett för gammalt. Jag skulle välja ett av de yttre bladen om de ser fina och friska ut, och gärna välja ett som gör att symetrin på det som är kvar blir så bra som möjligt. Om de yttersta börjar bli lite äldre, och kanske inte se riktigt så fräsha och fina ut, så tar man ett som är innanför, men fullvuxet. Det kan vara svårt att avgöra från bilden, men det ser ut som om de inte är så gamla, i alla fall börjar de inte tappa färg och så. Om de ser ok ut i övrigt skulle jag i första hand ta de som är lite skadade, de ser ju ändå inte så bra ut på plantan, men kan ändå ge fina bebisar.
/Barbro

Tack för råden! Ska tänka på det nästa gång för jag kunde ju inte hålla mig tills någon svarade :oops: så jag tog bara ett blad och det står nu i kruka i påse :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]