Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-12-15, fre, 17:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-04-13, ons, 14:56 
Småplanta

Köpte i höstas en ung planta av Saintpaulia rupicola och i början såg den frisk ut och blev bara finare. Men sen en tid tillbaka har bladen tyvärr mist sin friska gröna färg och blivit gulaktiga. Den fortsätter att blomma men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som kan vara fel. Några tankar?

InläggPostat: 2011-05-01, sön, 11:24 
Vinnare av pokal!

Hej!

Hur går det med din planta?

Vad jag förstår är din planta inte så gammal, så det borde inte vara gamla blad. Det är i så fall bara de yttersta som blir gula, och då kan man ta bort dem och plantera om djupare i krukan. Annars kan det vara för mycket ljus. En Saintpaulia kan stå i ett söderfönster och må bra på vintern, men när våren kommer så blir solen för stark. Då behöver den flytta till ett norr eller österfönster. Jag har sp i ett fönster mot väst och en liten aning mer söder än norr, och där blir för ljust vid den här tiden på året, så då måste den flytta eller få lite skuggning. Slutligen kan det vara näringsproblem. För mycket eller för lite. Prova i så fall att plantera om, och ta bort så mycket jord som möjligt. Det finns säkert mer som kan ge gula blad, men det här är vad jag kommer på nu.

Lycka till!

InläggPostat: 2011-05-19, tor, 00:48 
Vinnare av pokal!

Jag har noterat att S. rupicola tenderar att få ljusare blad under dagen, för att sedan under natten återgå till sin gröna färg (jag har bara nordvästfönster, kan vara det starka eftermiddagsljuset som påverkar). Men de blir bara vitare eller snarare mer färglösa, inte gula. Vad har du för jord, krukstorlek, hur vattnar du, vad har du för typ av näring (N-P-K-innehåll)? Står den kvar i samma jord och kruka som du fick den i? De gulande bladen är för mig ett tecken på att den behöver planteras om och komma i ny näringsrik jord, så blir det på mina arter som stått för länge i samma kruka (att vattna med näring hjälper inte i alla lägen).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]