Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-22, fre, 15:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-04-04, mån, 22:05 
Grodd

Nybörjare behöver hjälp att klara av denna UNDERBARA blomma :oops:
Bladen vid jorden blir mindre och en del nya knoppar blir bruna och faller av

InläggPostat: 2011-05-19, tor, 00:30 
Vinnare av pokal!

Hej, kan du ge mer detaljer? Vad är det för sort, har du något namn på den eller är det en från handeln? Vilken jord står den i? Har du planterat om? Hur gammal är plantan, vilken diameter har den? Vilken krukdiameter? Kruka av lera eller plast? Hur ofta vattnar du? Vilken typ av ljus får den, i vilket väderstreck har du den? Ger du någon näring?

InläggPostat: 2011-10-24, mån, 16:24 
Grodd

Sorry att jag inte besvarat det du skrivit till mig tidigare :?
Men nu så! Vet inte namnet tyvärr, den är köpt i blomsteraffär och jag frågade inte.
Men nu har intresset vaknat och jag förstår att det är bättre att köpa/byta blad med andra Saintpauliaälskare?
Jorden den står i är vanlig planteringsjord och krukan är efter omplanteringen nu av lera.
Krukan står i ett SV-fönster. Näring sparsamt nu.

InläggPostat: 2011-10-24, mån, 17:15 
Vinnare av pokal!

Hej, ingen fara - det är sånt som händer :)

Innan jag börjar med alla råd och all information, så vill jag att du ska memorera den allra viktigaste regeln när det gäller saintpaulior:

Om det funkar för dig och dina plantor mår bra, så ändra inte på något! :)

Så här är det, generellt:

Om du köper en planta ute i handeln, så står det oftast i en väldigt torvrik jord. Den jorden har en tendens att bli alldeles för blöt om man vattnar mycket/ofta, eller så blir den stenhård om man låter den torka ut lite för mycket. Att använda en vanlig krukväxtjord med småleca inblandat i är mycket bättre. Saintpaulior har fibrösa rötter som är känsliga för övervattning, så de vill ha en lätt, väldränerad jord - men jorden ska också kunna hålla en del vatten (så den får inte vara för torr och väldränerad). Rekommendationen är därför att plantera om nyköpta plantor från handeln så fort som möjligt, för att få bort den där torviga jorden den kom i.

Lerkrukor gör att du kan behöva vattna oftare, eftersom en hel del vatten avdunstar direkt genom krukan (om den är oglaserad). För att undvika övervattning måste du då känna med fingret ner i jorden innan du vattnar. Använder du plastkrukor kan du lyfta dem och känna när de är lätta - då är jorden hyfsat uttorkad. Använder du plastkrukor måste du vara försiktigare med vattningen, eftersom det inte dunstar lika fort från en sådan kruka.

Sydvästfönster kan vara jättebra så här års och under vintern - håll koll på våren och sommaren så att det inte blir för starkt solsken, då kan du behöva flytta in plantan i rummet eller sätta upp en skuggande skärm närmast fönstret. Risken med för starkt solsken är att bladen kan bli brännskadade - men det finns många som odlar i söderfönster och som inte har några problem med det! Det går att vänja plantorna vid ganska mycket, men håll koll på den och se hur den svarar på starkare ljus sen till våren.

Svag näring är bra, särskilt om den blommar. Om du precis har planterat om så får den mycket näring med den nya jorden. Låt därför plantan vila från extranäring kanske några veckor efter omplantering. Om du har gett för mycket näring anrikas det salter och näringsämnen på jordytan, som ett gulaktig klet, och det kan bränna själva plantan. Skölj då igenom krukan med ljummet vatten över diskhon - låt det rinna igenom vatten så länge så att det som rinner ut i botten är hyfsat ofärgat. Ställ sedan krukan på en bunt hushållspapper på diskbänken och låt allt överskottsvatten rinna/dras ut. Vänta med vattning några veckor efter en sån genomsköljning, tills du märker att jorden har torkat upp och plantan behöver vatten igen. Vänta med att ge näring också!

Krukan bör inte vara för stor - en gammal amerikansk tumregel säger att krukans diameter ska vara max 1/3 av plantans diameter, men det kan vara lite svårt att hålla sig till (särskilt med små sorter och unga plantor). Om krukan är för stor så är det större risk att man övervattnar. Om man har råkat övervattna så kan man ställa innerkrukan på en bunt hushållspapper på diskbänken för att dra ut överskottsvatten - eller i akutfall ta upp plantan ur innerkrukan och byta ut den blöta jorden mot ny.

Hoppas det var till någon hjälp! Det går absolut att odla bara sådana plantor som man hittar ute i handeln, men det som man kan få tag på av andra samlare eller genom Saintpauliasällskapet är sådant som inte vanligen finns i handeln. Om du vill handla eller byta till dig bladsticklingar av andra så finns det många möjligheter på internet, och så är Saintpauliasällskapet med på ett antal trädgårdsmässor och tillställningar varje år - då kan man handla direkt av våra medlemmar. Här i vårt forum finns det en avdelning där du kan efterlysa sorter som du är på jakt efter, och en avdelning där medlemmar i föreningen kan lägga ut annonser och sälja överskott. Jag vill passa på att tipsa om att ifall du är intresserad av någon sort som har 'Chimera' i namnet eller som beskrivs som en chimera (de har randiga blommor), så går de inte att föröka med bladsticklingar - så slipper du bli besviken om du köper blad av en sån :)

Och om du befinner dig i Stockholm-Uppsala-trakten i mitten av april resp maj så är det trädgårdsmässa i Stockholm i april och saintpauliautställning i Uppsala i maj - två väldigt bra tillfällen att se mer saintpaulior, och att köpa plantor och sticklingar. Välkommen!

InläggPostat: 2011-10-24, mån, 18:40 
Grodd

Tack snälla Isabell för den informationen.
Jag har ställt en fråga idag på en annan länk om jag kan ta blad denna tiden?

InläggPostat: 2011-10-24, mån, 18:51 
Vinnare av pokal!

Ja det går bra, men det kan ta längre tid för småplantor att komma fram - om du inte har extrabelysning, för då går det i allmänhet lite bättre. Annars kan t.ex. lysröret över diskbänken funka ganska bra.

InläggPostat: 2011-10-24, mån, 19:45 
Grodd

Åh, vad kul att det går att ta blad nu, för jag har blivit riktigt sugen att försöka lära mig att få fram "bebbar" som kallar det :D
Som nybörjare har jag ingen belysning än vid diskbnken att ta till, men det skall prövas.
Jag har tittat runt på forumet och sett alla era underbara Sp, förkortar ni det så?
Jag har sett en massa som jag vill ha :oops:

Tack ännu en gång för dina svar Isabell!

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 08:49 
Vinnare av pokal!

En del förkortar det inte alls, andra skriver t.ex. St Paulia - det är ju lättare att förkorta på engelska (African violet blir AV). Personligen brukar jag hålla mig till att skriva ut hela namnet, men 'plantor' går också bra :) Om du förkovrar dig i text som handlar om de rena arterna (de som växer naturligt i Tanzania och Kenya), så kommer du stöta på "sp." (med små bokstäver) - det är en del av det vetenskapliga namnet och betyder 'art' ('species', latin) - t.ex. Saintpaulia sp. betyder att det är en vild art men den är inte identifierad.

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 09:26 
Vinnare av pokal!

intressant info, Isabell! Alltid lär man sig något nytt här!

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 09:31 
Vinnare av pokal!

Vi ska bli bättre på att fylla hemsidan med information, och åtminstone jag kommer vara här lite oftare nu...

InläggPostat: 2011-10-25, tis, 09:39 
Vinnare av pokal!

låter jättekul Isabell!
Ha en riktigt fin dag
och du kanske kan berätta
lite om vad du har för odlingar
på gång, om du vill... alltid
intressant att läsa om hur andra
gör!
kram Nina

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]