Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2019-09-16, mån, 03:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör man med trips?
InläggPostat: 2010-05-12, ons, 21:12 
Vinnare av pokal!

Hjälp! Jag tor att jag har fått trips på mina Saintpaulior. :cry: I alla fall kan man se ett och annat svart avlångt kryp på blommorna, lite svarta prickar här och var, och fula blommor. Än så länge är det bara några få som drabbats, men hur blir jag av med det? Jag vill helst inte använda gifter, men finns det ingen annan bot får jag väl ta till något sådant ändå.

Hoppas någon av er därute kan hjälpa mig!
Barbro

Inläggsrubrik: Re: Vad gör man med trips?
InläggPostat: 2010-05-13, tor, 13:15 
I knopp!

Hej Barbro . Trist men sådant händer . Envishet gäller här . tobaksvatten lägg fimpar i vatten många över natten sila bort och vattna med det skadar inte växten , upprepa flera gånger med några dagars mellanrum låt plantorna torka upp emellan som vanligt naturligtsvis har du isolerat dem . Ge dom andra en omgång för säkerhets skull . Röker du inte själv så be någon samla åt dig min granne samlar åt mig . jag ger alla mina växter på hösten som jag tar in efter sommaren för då har dom ofta vita flygare o bladlös , fjärilslarver ja lite av varje . Det skall vara många fimpar vattnet skall vara riktigt brunt o lukta illa . sedan finns ett tips till koka vitlöksklyftor luktar ochså illa spruta på växterna när vattnet svalnat :D lycka till sedan kan du testa provado pinnar men jag undrar om det hjälper jag har aldrig haft tripps men jag vet dom sam haft det och fått bort det med tobaksvatten . värt ett försök :D vonna

InläggPostat: 2010-05-16, sön, 11:34 
Vinnare av pokal!

Tack för tipset Vonna!

Tyvärr (ur just den här aspekten) har jag ingen i bekantskapskretsen som röker, så fimpar kan vara svårt att få tag i. Kan man köpa cigaretter och använda dem orökta? Eller är det rökningen som får fram det användbara ämnet? Annars får man väl gå i någon park och samla... Folk kommer väl tro att man är galen...

mvh Barbro

InläggPostat: 2010-05-16, sön, 14:24 
I knopp!

Hej igen . Har du många paulior jag kan skicka dig fimpar om du vill bara du betalar portot . Vitlöksklyftor kan du ju börja med se tar ju bort t.ex svamp i jord på rosor o så stick ner en klyftai i jorden o testa o koka vatten med vitlök. svalna o spruta så får du se . Annars töm askkoppen utanför en restaurang eller ngt när det är mörkt . ta solglasögon på o hatt så dom inte känner igen dig . jag skrattar vet inte om jag hade vågat men man gör mkt för sina blommor . Tur men dåligt för henne man har någon som röker i bekantskapskretsen . :roll: lycka till vonna :D

InläggPostat: 2010-05-16, sön, 23:18 
Vinnare av pokal!

Tack Vonna, men jag tror inte att det är någon bra idé att skicka fimpar. Jag kan se framför mig hur de spärrar av postkontoret för att försöka hitta var röklukten kommer ifrån! :lol: Men det var gulligt av dig att föreslå. Jag kanske kan hitta någon smygrökare i bekantskapskretsen om jag letar lite. Eller någon bekants bekant. Eller jobba sent en kväll för att kunna smyga in i rökrummet när alla gått hem. Och så försöka med vitlöken först.

Till att börja med har jag knipsat bort misstänkta blommor, och sen har jag inte sett några nya angrepp. Men jag misstänker att man måste vara ihärdig.

InläggPostat: 2010-05-17, mån, 00:49 
I knopp!

:D Ja det luktar ju pyton , jag får snart en ny leverans den förvarar ute i vedboden . men det luktar inte när man vattnat som tur är . ha det så bra . vonna :roll:

InläggPostat: 2010-05-20, tor, 09:49 
Frö

Hej på er! Provado funkar bra mot det mesta och ska också funka mot trips. Lätt och snabbt (fast uj så dyrt det blivit), finns både som spray och pinnar man sticker ner i jorden. Finns i de flesta blombutiker och också på Ica maxi o dyl.
Lycka till!
Hälsningar Mia

InläggPostat: 2010-05-20, tor, 12:37 
Vinnare av pokal!

Tack för tipset Mia!
Jag är visserligen glad om jag slipper gifter, men om det finns som pinnar är det i alla fall hyffsat ok tycker jag. Då slipper man riskera att andas in det. Och blommorna är ju inte till för att ätas.
mvh Barbro

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]