Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spara pollen ?
InläggPostat: 2010-10-19, tis, 09:06 
Grodd

Hej . Jag är ny i föreningen och undrar om någon vet hur man sparar pollen till ett senare tillfälle och om man gör likadant med andra växter tex andra gessar eller pelargoner . Hoppas någon kan svara på det . Mvh Janne

Inläggsrubrik: Re: Spara pollen ?
InläggPostat: 2010-10-20, ons, 14:21 
Vinnare av pokal!

Hej Janne!

Jag har bara gjort ett par försök att korsa saintpaulior än, men jag har fått frökapslar där jag sparat ståndare från en saintpaulia för att korsa med en annan som inte blommade då. Jag bara knipsade av ståndarna och sparade i ett kuvert, antar att vad som helst som är torrt duger. När det var dags öppnade jag upp pollensäcken och använde den direkt för att kleta av så mycket pollen som möjligt på pistillerna på den blomma jag ville korsa med.

Jag har inga erfarenheter från andra gessar eller pellisar, men vet att det fungerade även på mina kaktusar av sorten Echinopsis i somras, och på Amaryllis.

mvh Barbro

InläggPostat: 2010-10-20, ons, 16:52 
Grodd

Först tack så mycket för svaret. Ok . Det var intressant . Jag trodde kanske man frös in pollen. Hos pelargoner så är ju pistillen mottaglig för pollen 4-8 timmar tror man och att pollen är befruktningsdugliga i en till två dagar endast . Borde ju vara likadant med andra växter fast kanske att det skiljer i tid när dom är befruktningsdugliga. Mmm , jag sökte på nätet om att frysa pollen och fick upp en enda sida som verkade handla om det . Odla nu , hette det . Tryckte på knappen och fick upp en sida som handlade om hur man odlar cannabis :-D . Tja kanske inte det jag tänkte mej .

InläggPostat: 2010-10-21, tor, 10:59 
Grodd

Jag har hittat hur man förvarar pollen i kylskåp och frys. Det stod i rhododendron sällskapets tidning. Framgår ej om det är allmänt eller bara gäller rhododendron. Hur som helst kundeman förvara pollen i kylskåp i några månader och i frys 3-4 år . Att förvara pollen i frys så länge är väl inte aktuellt med saintpaulia men kylskåp kan ju vara av intresse.ska kolla om det går att söka fram det på nätet . Där var ju lite viktiga saker man måste veta om man vill spara pollen så . Någon annan som vet något annat snälla skriv:-)

InläggPostat: 2011-05-19, tor, 00:56 
Vinnare av pokal!

Spontant tänkte jag "frys", för det gör man med fröer (och som du skrev, även pollen). Har inte reflekterat över att tropiska växters frön och pollen inte skulle gå att frysa.

När det gäller pollineringen så har jag för mig att pollenet gärna ska vara från en blomma som slagit ut före den man ska pollinera - den nyutslagna blommans pistill är klibbigare och kan lättare ta åt sig pollenet som är lite torrare (dvs pollenet i en nyutslagen blomma är lite fuktigare). Men mitt minne är lite vagt! Det verkar i alla fall logiskt att plocka pollensäckar först som får ligga torrt en kort period och sedan pollinera vald blomma. Men ska pollenet vänta länge så måste man konservera det på något sätt, och kylförvaring är ett bra sätt. (det blev nåt slags cirkelargument här kanske, ber om ursäkt för mitt luddiga svar!)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]