Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-09-21, mån, 02:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lämplig jord
InläggPostat: 2009-12-08, tis, 22:34 
Grodd

Hej! :)

När jag nu står i begrepp att dela några SP plantor och även plantera om några, så har jag fått mig en funderare :o om vilken jord som passar bäst att plantera i. Jag har tidigare bara köpt en påse då och då i affären, men har nu börjat läsa mer på innehållsbeteckningen och ser då att de flesta innehåller 'kogödsel'. Är inte denna gödning för stark för dessa blommor? Vad anser ni?
Jag har haft en del problem med en del plantor när det gäller brist på klorofyll och några andra symtom. Kanske har det med detta att göra. Den gödning jag helst vill använda, är den jag köpt från
SP sällsk. Har DU något bra svar att ge angående egen erfarenhet av bra 'jordval', så hör gärna av dig!! :D

Inläggsrubrik: Re: Lämplig jord
InläggPostat: 2009-12-09, ons, 16:46 
Vinnare av pokal!

Hej Elise!
Jag använder sedan rätt många år Emmaljunga Exclusive Proffsodlarjord. Har lite svårt att få tag på annan "bra" jord på hemmaplan, det finns inte så många ställen att köpa på här. Men jag är jättenöjd med denna, funkar riktigt bra både till alla mina paulior och de andra krukväxterna jag har, givetis utblandad med Perlite och Vermikullit.
"Jorddjungeln" är mycket stor och det finns så många olika att välja mellan, andra tycker säkert att "deras" jord är den bästa. Har man möjlighet att testa flera olika sorter samtidigt är det nog det bästa sättet, då kan man prova sig fram.
Tina

InläggPostat: 2009-12-09, ons, 19:15 
Vinnare av pokal!

hej hej :) Jag använder ju "min" egenhändigt gjorda, dvs hästarnas spill :lol: Tar välbrunnen hästgödsel och de plantor som kommer upp från blad blir fina - men faktiskt ofta när jag köper/byter till mig plantor så överlever de INTE efter omplantering! Så det kan vara så att min jord eg inte är särskilt lämplig men att de som är uppvuxna i den har lärt sig att överleva där...
Vet inte om klorofyllbrist kan ha med jordblandningen att göra, men det får du säkert svar av någon annan här på forumet
pialotta

InläggPostat: 2009-12-09, ons, 22:44 
Grodd

Hej igen! :)

Tack för era tips! Som jag förstår kan den jord som säljes vara skiftande beroende på den plats man bor. Jag får väl hålla mig till de sorter som finns här. Bl.a Simonstorps jord ska ju vara rätt så bra.
Det är ju så att man vill ha en så fin jord som möjligt. Jag tycker mycket av den jord som säljes idag består väldigt mycket av torv.
Just nu har jag 40 st SP plantor och en del blad som skall skötas. En del plantor har fått en lite för lång 'hals' och behöver skäras av. Så därför behöver man alltid ha jord till hands.

P.S. Jag kanske inte behöver vara så rädd över att det finns 'kogödsel' i jordblandningar. Då även 'hästdynga' kan fungera!D.S.
Hej då! :D Marianne (mitt tilltalsnamn)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]