Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-11-24, fre, 20:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gula ägg på jordbädden
InläggPostat: 2009-05-28, tor, 23:46 
Frö

Hej, har en zinklåda där jag planterat olika sorters sticklingar som jag tänkte skulle få växa vilt, men nu när jag vattnade såg jag "kluster" med gula lite luddiga ägg ovanpå jorden. Jag har googlat på det men utan resultat, någon som vet vad det kan vara?

MVH
Lars

InläggPostat: 2009-05-29, fre, 09:48 
Vinnare av pokal!

hej Lars, samma har hänt här och jag tänkte "snigelägg" eller nåt i den stilen. De kommer från jorden, jag tar ju min ifrån gödselstacken och där kan det finnas lite av varje, tänker jag...
Hittils har jag bara tagit bort dem eller dragit med tummen över och förintat allt. Tyvärr har jag inte noterat i vilka krukor detta fanns, så jag vet inte om de orsakat någon skada på plantan. Har sett att vissa blad kan få som små prickar i sig, men jag kan inte sätta nåt samband eftersom jag inte "fört dagbok" :oops:

Vad har du för jord? "Hemlagad"?

Kanske någon annan som vet svaret, vore bra att veta :)

/P

InläggPostat: 2009-05-29, fre, 10:22 
Vinnare av pokal!

En vild gissning att det är någon svamp av nåt slag - har sett det på andra växter där jorden hållits lite för fuktig lite för länge. Har aldrig sett det hos mina egna plantor, som står i väldränerad jordblandning.

Vilken jordblandning använder du/ni? Pialotta, du som kör med gödselstacksjord kanske skulle vara hjälpt av att värma den i ugnen - tar kål på diverse skadesaker. Jag har aldrig gjort det själv, har inte koll på vilken temperatur det ska vara och hur länge, men det finns förhoppningsvis något sedan tidigare i forumet.

InläggPostat: 2009-05-29, fre, 15:26 
Vinnare av pokal!

Isabell:
Jaa det kan vara svamp, de krukor jag har sett dessa "saker" i har alltid varit instängda (mer eller mindre, det finns alltid rejäla lufthål) i plastpåse med ganska hög luftfuktighet.

Att sterilisera jorden i ugnen har jag också hört att man kan (bör) göra, men jag har inte provat, har fått för mig att det börjar lukta illa i ugnen då och att alla näringsämnen också dör - men det är nog fel - fast jag törs inte!! :lol:

InläggPostat: 2009-05-29, fre, 21:05 
Frö

Jag använder vanlig blomjord från påse.

Kanske bara är någon sorts svamp då, man ska hålla ett extra öga på det :)

InläggPostat: 2009-06-02, tis, 07:11 
Vinnare av pokal!

Svamp kan dyka upp även i påsjord, särskilt om den hålls väldigt fuktig - därmed inte sagt att ni övervattnar! Plocka bort "äggen" allteftersom de dyker upp och låt jorden torka upp i krukorna - det går ju att låta plantorna stå tills de börjar sloka, om det inte är små sorter går det snabbt att "rädda" dem med lite vatten.

Att sterilisera jorden i ugn har jag ju själv aldrig provat, men jag vet att en av våra medlemmar i Uppsala provade allt för att bli av med ihärdig ohyra. Jag minns inte vad hon berättade om ev lukt, men hon skrev om sina experiment i Saintpauliavännen - kan det ha varit någon gång 2004-2006, tro? Det går att låna äldre utgåvor av Saintpauliavännen från medlemsbiblioteket om man inte varit med i föreningen så länge. De minerogena näringsämnena förstörs inte vid uppvärmning i så låga temperaturer som det handlar om, det är det organiska livet som steriliseringen tar hand om.

Berätta gärna hur det går sen, oavsett om ni provar något av ovanstående eller om ni testar bekämpningsmedel!

InläggPostat: 2009-07-30, tor, 10:50 
Vinnare av pokal!

Hittade detta i hålen under en kruka. Santisen i fråga har dött, om det beror på vad som finns i jorden eller min bristande omvårdnad under semestern kan man ju diskutera. Är det samma som ni sett? (Det är inte världens bästa foto, jag vet...)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 2009-07-30, tor, 17:38 
Vinnare av pokal!

hej Anna, nej "mina" otäckingar ser inte ut så, de är mer som runda ägg som ett knappnålshuvud

InläggPostat: 2011-02-25, fre, 14:22 
Vinnare av pokal!

Jag upptäckte gula konstiga saker i mina ena paulia för ca 1 månad sedan. Jag ställde den i sin ensamhet och höll koll på den men det hände inget speciellt med det gula. Jag tror den stod ungefär 2 veckor med det och sedan tog jag bort det från jorden och det har inte kommit åter. Den står fortfarande för sig själv och jag vet inte om jag ska ställa den bland de andra eller kasta den (har precis lyckats driva upp små bebisar från sorten och har en till vuxen). Den får stå kvar där ett tag till med andra ord. Har ni andra fått återfall när ni tagit bort det?

InläggPostat: 2011-03-04, fre, 23:24 
Vinnare av pokal!

hej! Näe, jag har inte fått återfall. Tror absolut på svampteorin. Jag strök bort ´et med tummen och så fick jorden torka lite och de där knappnålshuvudsliknande sakerna har inte kommit tillbaks.
Däremot lite annat krafs tyvärr...
Att ha dem i karantän är jättebra, tills man är säker på att det inte är nåt smittsamt

InläggPostat: 2011-03-04, fre, 23:25 
Vinnare av pokal!

dubbelpostat :shock:

InläggPostat: 2011-03-05, lör, 00:40 
Vinnare av pokal!

Den tycks trivas väldigt bra där den står just nu så den får stå kvar i sin ensamhet. Jag har inte upptäckt något nytt men samtidigt har det ju inte gått så lång tid.
Tack för ditt svar pialotta!

InläggPostat: 2011-03-05, lör, 00:44 
Vinnare av pokal!

ja, vad gör man inte en fredagkväll...
:D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]