Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-07-22, sön, 09:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 2009-03-18, ons, 15:32 
Visningsplanta

Här hittade jag lite om Cyklamenkvalster/Dvärgkvalster..

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta ... FVT095.HTM

InläggPostat: 2009-08-04, tis, 20:50 
Vinnare av pokal!

Bild
Så här såg det ut! Äntligen kan jag också bifoga bilder hit! :D
Tina

InläggPostat: 2009-08-05, ons, 21:57 
Vinnare av pokal!

Hur mår plantorna nu, Tina?

InläggPostat: 2009-08-06, tor, 15:57 
Vinnare av pokal!

Hej!
Ja en del strök ju med, det var mest småplantor som drabbades så det var inte så konstigt. Några vuxna fick så klart kvalster på sig de också, men de repade sig fint. Och jag har med hänsyn till min älskade papegoja endast behandlat med Tobacco Tea, aerosolspray som t ex Provado Plus kan jag inte använda pga honom.
Vissa plantor angreps så svårt att jag kastade dem, jag hade friska på annat håll i huset, men det var inte lätt ändå! Efter samtal med Tomas på TP-Blomman tog jag vara på en del av de äldsta bladen och satte innan plantorna åkte i soptunnan, kvalsterna trivs mest på de nya i mitten, och från de bladen har jag fått friska fina småplantor. Tog från de som jag bara hade 1 ex av, annars hade jag förlorat den sorten.
Andra plockade jag ner så de var en helnäck pinne och sprayade med Tobacco Tea några gånger med en veckas mellanrum, precis som jag gjorde med ALLA i hela huset! Det tog inte lång tid förrän det började komma nya friska blad på dem och de är helt ok nu.
Så det är ingen katastrof om ens plantor får cyklamenkvalster, det GÅR att behandla och få sina plantor friska igen. Det är väl betydligt vanligare att man får trips och annan ohyra på dem ( har jag aldrig haft, ÄN alltså!) och då vet jag att det brukar stryka med en hel del då också. Lite envis får man vara men det är det absolut värt. Jag har så svårt att bara kasta, det har ju tagit ett antal år att "bygga upp" den samlingen jag har och jag är så rädd om dem! Det var mödan värt att offra en timme i veckan med sprayflaskan i högsta hugg, mer tid tog det nämligen inte och jag har runt 1.000 plantor och blad i egna krukor. Jag köpte en upppumpningsbar, stor sprayflaska ( eller vad det heter!), det underlättade enormt med den när man har taskiga tassar som jag! Den kostade bara 35:- på ÖB, rena fyndet!
Och så lär man sig av sånt här. Numera ställs alla nya i ziplockpåsar eller godisburkar och där får de vackert stanna i c:a 6 månader, då vet jag säkert att de är ok och då får de flytta ihop med de andra. Ska ut på loppisar och ha tag på små akvarier också, de är bra isoleringsceller de också!
Tina

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 08:53 
Vinnare av pokal!

Men vad roligt att höra att det gick att få bukt med, dessutom utan att behöva använda 'hårdhanskarna' Provado. Tobacco Tea, vem är det som tillverkar den?

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 09:33 
Vinnare av pokal!

Hej!
Tobacco Tea tillverkar jag själv! :D Världens enklaste recept: c:a 2 tsk tobak i knappt 4 liter vatten, låt dra över natten eller längre, silas och sedan är det klart att användas. Jag använder mer tobak i min häxbrygd för att vara på den säkra sidan.
Plantorna själv tar ingen skada av det, man kan till och med vattna med det, vilket jag har börjat med. En gång i månaden får allihop full dos Tobacco Tea vid vattningen, ett knep jag lärt av flera som gjort så i många år. Det påstås skydda mot allt i ohyreväg, ingen varelse trivs på plantor som har det här giftet "i krpoppen". Jag kommer att fortsätta, har ju sett att den fungerar.
Man ska bara tänka på att Tobacco Tea är oerhört giftigt för människor och djur, men eftersom jag inte kan använda aerosolspray pga min käre papegoja så var det guld värt att få reda på den här behandlingsmetoden. Giftet hamnar bara där man sprayar på det och sprids inte ut i luften runt om som aerosolspray gör.
Tina, medlem i Tobacco Tea Fanclub

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 11:13 
Småplanta

Låter oerhört effektivt!

Luktar det mycket - särskilt för nån som inte brukar nikotinprodukter?? Verkar ju smidigt att kunna vattna med det och slippa utestänga barn (nåja ungdomar men de är svårare att köra ut än barn *lol*) och katter...

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 11:28 
Vinnare av pokal!

Jag tycker inte att det luktar något alls faktiskt, men mitt luktsinne är väl fullständigt bedövat, mångårig rökare som jag är...... Fast den ena som vattnar med det röker inte, så jag tror inte att det känns någon lukt, det hade hon säkert sagt i så fall.
Kan inte märka något varken vid sprayning eller vattning alltså.
Tina

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 12:40 
Småplanta

Då ska jag nog testa!

Vilken sort ska man köpa - det finns ju sååå många olika och hur många cigaretter går åt för en sats?

Undrar om det funkar på mördarsniglar också??? Ska nog testa iaf!

InläggPostat: 2009-08-10, mån, 15:44 
Vinnare av pokal!

Vilken sorts tobak/cigaretter man använder spelar säkert ingen som helst roll, det är nikotinet som är det verksamma ämnet och det finns i alla cigaretter och lös tobak. Själv använder jag helt naturell råtobak som inte innehåller några tillsatser alls, jag tillverkar mina egna cigaretter från grunden, råtobak ska också vara den "snällaste" sorten att röka.
Du känner säkert någon som röker, tigg eller be att få köpa några cigaretter. Som du kan se i ett av de andra inläggen behövs bara 2 teskedar tobak till 4 liter vatten, tror nästan att det räcker med en cigarett!
Tina

InläggPostat: 2009-08-24, mån, 17:52 
Vinnare av pokal!

Hmmm... Och du nyttjar fortfarande tobak för annat än skadedjursbekämpning?! :wink: Det är sääkert nyttigt för dig med.

InläggPostat: 2009-08-24, mån, 20:36 
Vinnare av pokal!

Jajamän, jag mår prima, rena medicinen! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]