Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-09-25, mån, 01:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Blomhylla
InläggPostat: 2008-11-15, lör, 10:47 
I knopp!

Håller med dom andra.....jättefint , vilken bra ide med vaxduk en liten fråga bara behöver inte dom lite luftcirkulation ??
Tänkte bara om det inte blir för tätt med vaxduken man täcker ju mellanrummet som är mellan brädorna , tänkte mest på det där med mjöldagg .

Isabell skrev att det ska vara lite mellanrum mellan plantorna så att bladen inte nuddar i varandra så då har jag inte vågat ställa dom så nära varandra som du har gjort.

Har du haft problem med mjöldagg ?? om inte så kanske jag oxå vågar prova att ställa dom lite närmare varandra , då ryms det ju måååånga fler per hyllplan :D

// Carina

InläggPostat: 2008-11-15, lör, 11:16 
Vinnare av pokal!

Så fint Olga! :) Jag vill också ha!!! Du inspirerar mig verkligen till att äntligen skaffa en lysrörshylla till mina plantor, det gäller nu bara att hitta en som inte är för stor! :D

Carina, instinktivt tänker jag att eftersom Olgas plantor står under lysrör så blir det inte lika kallt, och då minskar risken för mjöldagg. Får se vad Olga själv säger! :)

Senast redigerad av Isabell 2008-11-15, lör, 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Större delen av min kommentar till Olga ramlade bort!

InläggPostat: 2008-11-15, lör, 16:20 
I knopp!

Ja där sa du nåt ....man ska tänka till innan man skriver :oops: men det är så där
får skylla på att jag är nybörjare :lol:

Från ett snöigt norrland
// Carina

InläggPostat: 2008-11-17, mån, 11:24 
Vinnare av pokal!

Att ha alla plantor stående så att de inte vidrör varandra är en omöjlighet hos mig. Överallt står de tätt, annars får de helt enkelt inte plats. Tror inte att jag har en enda som står i ensamt majestät faktiskt, varken i fönster eller i hyllor och annat.
Kanske har jag haft tur, men på alla år jag odlat paulior har jag aldrig fått mjöldagg på dem. Peppar, peppar ta i trä!!! :D
Sedan är ju mjöldagg är en svamp, den kan komma in i huset när man köpt något nytt i blomväg, annat är en paulia också alltså. Och har man haft mjöldagg på plantor i ett fönster så kan det vara svårt att bli av med svampsporerna som envist biter sig fast där.
Jag har en kompis som inte kunde ha några blommor alls i sitt ena fönster på 4-5 år, hur hon än skurade med alla möjliga medel. Inte förrän hon på min inrådan tvättade rubb och stubb med Atamonlösning. Då gav det äntligen med sig och jag försåg henne på prov med ett helt gäng överskottsplantor som nu växer och frodas där. Inte ett spår av mjöldagg, och det har snart gått 1 år.
Inte kul om man får det, men man behöver inte få panik, det går att bli av med eländet.
Tina

InläggPostat: 2008-11-26, ons, 12:56 
Vinnare av pokal!

Isabell skrev:
Carina, instinktivt tänker jag att eftersom Olgas plantor står under lysrör så blir det inte lika kallt, och då minskar risken för mjöldagg. Får se vad Olga själv säger! :)

Du har helt rätt Isabell om mjöldagg. När det är kallt och fuktigt då kan plantorna få mjöldaggangrepp.

InläggPostat: 2008-11-26, ons, 13:23 
Vinnare av pokal!

carwall skrev:
Isabell skrev att det ska vara lite mellanrum mellan plantorna så att bladen inte nuddar i varandra så då har jag inte vågat ställa dom så nära varandra som du har gjort.

Mina plantor står tätt (men inte för tätt) med varandra och jag vrider dem varje gång när jag vattnar. Om plantorna står för tätt med varandra då börjar de växa långa bladstjälkar och bladen börjar titta upp.

Jag har inga problem med mjöldagg och plantorna växer friska och starka.

InläggPostat: 2009-01-05, mån, 13:17 
Vinnare av pokal!

Ett par nya bilder på hur det ser ut i min tvättstuga nu... :-) Sambon träter om att det inte går att ta sig förbi med fullastad tvättkorg, men det är en värdslig sak tycker jag! (Dessvärre lyckas han ibland putta ner en och annan liten kruka, vilket är betydligt allvarligare!) Odlingspyramid från Willab. Kanonbra! Jag har två, den andra står ute i lillstugan med det mesta av min pelargonsamling. Jag håller med er alla som tycker att det är trångt mellan pauliorna... Det ÄR det! Men jag har varit tvungen att evakuera en del hit för det är för kallt i stora rummet där en del av dem bor annars. Där har vi inte värmen på vintertid.

Jaha, bilderna kommer i omvänd ordning mot vad jag ville?! Orkar inte ändra...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 2009-01-05, mån, 19:27 
Vinnare av pokal!

underbar hylla, Anna.
Ja det är nog så att alla har begränsade utrymmen och när man ställer upp småplantorna först så har de gott om plats och det känns hur rymligt som helst - men två veckor senare har de vuxit och då är det helt plötsligt inte så luftigt längre! :shock: och inte kan man ju slänga heller! bara låta bli att bli ledsen om någon skulle dö :mrgreen:

InläggPostat: 2009-01-18, sön, 13:04 
Vinnare av pokal!

Kanon fin hylla. Kanske ska jag investera i en sådan en dag.

InläggPostat: 2011-01-18, tis, 11:51 
Visningsplanta

Jag har blivit så inspirerad här och på andra forum där det skrivs om frösådder och odling så nu har jag äntligen bestämt mej för att även jag ska skaffa mej en stor och rymlig odlingshylla.
Dessa lysrör har jag beställt efter och nu fått hem, 8 stycken av den med 21W:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156687596

Har även på gång en lagerhylla "Gorm", två hyllsektioner från Ikea men den gick inte att beställa på nätet och jag bor långt från närmaste butik så min bror som reser mycket ska köpa en åt mej då han åker till Sundsvall nästa gång, snart hoppas jag. :lol:

Jag har ju 2 ordentliga lysrörsarmaturer som hänger från taket men där blir det fort fullt då pelargonerna och chiliplanterna behöver plats. Jag brukar även så en hel del växter för trädgården så jag behöver massor med plats.

InläggPostat: 2011-08-29, mån, 10:16 
Vinnare av pokal!

vad inspirerande all denna läsning ocvh alla fina bilder på denna sidan har varit! tack alla! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]